Jumaat, 30 Disember 2011

Doa supaya dapat semula barang yang hilang

Maksud surah al Waqiah

[1]
Apabila berlaku hari kiamat itu,
[2]
Tiada sesiapapun yang dapat mendustakan kejadiannya.
[3]
Kejadian hari kiamat itu merendahkan (golongan yang ingkar), dan meninggikan (golongan yang taat).
[4]
(Ia berlaku) semasa bumi bergoncang dengan sebenar-benar goncangan.
[5]
Dan gunung-ganang dihancur leburkan dengan selebur-leburnya,
[6]
Lalu menjadilah ia debu yang bertebaran,
[7]
Dan kamu pula menjadi tiga puak (yang berlainan keadaannya);
[8]
Iaitu puak pihak kanan; alangkah bahagianya keadaan puak pihak kanan itu?
[9]
Dan puak pihak kiri; – alangkah seksanya keadaan puak pihak kiri itu?
[10]
Dan (puak yang ketiga pula ialah) orang-orang yang telah mendahului (dalam mengerjakan kebaikan di dunia), – yang akan mendahului (mencapai balasan yang sebaik-baiknya di akhirat kelak);
[11]
Mereka itulah orang-orang yang didampingkan (di sisi Allah),
[12]
(Tinggal menetap) di dalam Syurga-syurga yang penuh nikmat.
[13]
(Di antaranya) sekumpulan besar dari umat-umat manusia yang terdahulu;
[14]
Dan sebilangan kecil dari orang-orang yang datang kemudian.
[15]
(Mereka duduk di dalam Syurga itu) di atas takhta-takhta kebesaran yang bertatahkan permata;
[16]
Sambil berbaring di atasnya dengan berhadap-hadapan.
[17]
Mereka dilayani oleh anak-anak muda lelaki yang tetap kekal (dalam keadaan mudanya), yang sentiasa beredar di sekitar mereka, -
[18]
Dengan membawa piala-piala minuman dan tekoh-tekoh serta piala atau gelas yang berisi arak (yang diambil) dari sungainya yang mengalir.
[19]
Mereka tidak merasa pening kepala dan tidak pula mabuk dengan sebab menikmatinya.
[20]
Dan juga (dibawakan kepada mereka) buah-buahan dari jenis-jenis yang mereka pilih,
[21]
Serta daging burung dari jenis-jenis yang mereka ingini.
[22]
Dan (mereka dilayani) bidadari-bidadari yang cantik parasnya,
[23]
Seperti mutiara yang tersimpan dengan sebaik-baiknya.
[24]
(Semuanya itu) sebagai balasan bagi (amal-amal baik) yang mereka telah kerjakan.
[25]
Mereka tidak akan mendengar dalam Syurga itu perkataan yang sia-sia dan tiada pula sesuatu yang menyebabkan dosa; -
[26]
Mereka hanya mendengar ucapan: ” Selamat! Selamat! ” (dari satu kepada yang lain).
[27]
Dan puak kanan, – alangkah bahagianya keadaan puak kanan itu?
[28]
Mereka bersenang-lenang di antara pohon-pohon bidara yang tidak berduri.
[29]
Dan pokok-pokok pisang yang tersusun rapi buahnya,
[30]
Dan naungan yang tetap terbentang,
[31]
Dan air yang sentiasa mengalir,
[32]
Serta buah-buahan yang banyak,
[33]
Yang tidak putus-putus dan tidak pula terlarang mendapatnya,
[34]
Dan tempat-tempat tidur yang tertinggi keadaannya.
[35]
Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa,
[36]
Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh),
[37]
Yang tetap mencintai jodohnya, serta yang sebaya umurnya.
[38]
(Semuanya itu disediakan) bagi puak kanan;
[39]
Iaitu sebilangan besar dari orang-orang yang terdahulu,
[40]
Dan sebilangan besar dari orang-orang yang datang kemudian.
[41]
Dan puak kiri, – alangkah seksanya keadaan puak kiri itu?
[42]
Mereka diseksa dalam angin yang membakar dan air yang menggelegak
[43]
Serta naungan dari asap hitam,
[44]
Yang tidak sejuk, dan tidak pula memberi kesenangan.
[45]
Sesungguhnya mereka sebelum itu dilalaikan oleh kemewahan (dunia, dari mengingati hukum Tuhan).
[46]
Dan mereka pula sentiasa melakukan dosa yang besar,
[47]
Dan juga mereka selalu berkata: “Adakah sesudah kita mati serta menjadi tanah dan tulang, betulkah kita akan dibangkitkan hidup semula?
[48]
“Dan adakah juga datuk nenek kita yang telah lalu, (akan dibangkitkan hidup semula)? ”
[49]
Katakanlah (kepada mereka): “Sesungguhnya orang-orang yang telah lalu dan orang-orang yang terkemudian,
[50]
“Tetap akan dihimpunkan pada masa yang ditentukan – pada hari kiamat yang termaklum.
[51]
“Kemudian, sesungguhnya kamu wahai orang-orang yang sesat yang mendustakan (kedatangan hari kiamat),
[52]
Tetap akan memakan (pada hari itu) dari sebatang pokok, iaitu pokok zaqqum,
[53]
“Maka kamu akan memenuhi perut kamu dari pokok (yang pahit buahnya) itu,
[54]
“Selepas itu kamu akan meminum pula dari air panas yang menggelegak,
[55]
“Iaitu kamu akan minum seperti unta yang berpenyakit sentiasa dahaga dan tidak puas-puas”.
[56]
Inilah (jenis-jenis azab) yang disediakan untuk menyambut mereka pada hari Pembalasan itu.
[57]
Kamilah yang telah menciptakan kamu (dari tiada kepada ada – wahai golongan yang ingkar), maka ada baiknya kalau kamu percaya (akan kebangkitan kamu hidup semula pada hari kiamat).
[58]
(Mengapa kamu masih berdegil?) Tidakkah kamu memikirkan keadaan air mani yang kamu pancarkan (ke dalam rahim)?
[59]
Adakah kamu yang menciptakannya atau Kami yang menciptakannya?
[60]
Kamilah yang menentukan (dan menetapkan masa) kematian (tiap-tiap seorang) di antara kamu, dan Kami tidak sekali-kali dapat dikalahkan atau dilemahkan;
[61]
(Bahkan Kami berkuasa) menggantikan (kamu dengan) orang-orang yang serupa kamu (tetapi tidak seperti bawaan kamu), dan berkuasa menciptakan kamu dalam bentuk kejadian yang kamu tidak mengetahuinya.
[62]
Dan demi sesungguhnya, kamu telah sedia mengetahui tentang ciptaan diri kamu kali pertama, maka ada baiknya kalau kamu mengambil ingatan (bahawa Allah yang telah menciptakan kamu dari tiada kepada ada, berkuasa membangkitkan kamu hidup semula pada hari akhirat kelak).
[63]
Maka (mengapa kamu masih berdegil?) Tidakkah kamu melihat apa yang kamu tanam?
[64]
Kamukah yang menumbuhkannya atau Kami yang menumbuhkannya?
[65]
Kalau Kami kehendaki, sudah tentu Kami akan jadikan tanaman itu kering hancur (sebelum ia berbuah), maka dengan itu tinggalah kamu dalam keadaan hairan dan menyesal,
[66]
(Sambil berkata): “Sesungguhnya kami menanggung kerugian.
[67]
“Bahkan kami hampa (dari mendapat sebarang hasil) ”
[68]
Selain dari itu, tidakkah kamu melihat air yang kamu minum?
[69]
Kamukah yang menurunkannya dari awan (sebagai hujan), atau Kami yang menurunkannya?
[70]
Kalau Kami kehendaki, Kami akan jadikan dia masin, maka ada baiknya kalau kamu bersyukur.
[71]
Akhirnya, tidakkah kamu melihat api yang kamu nyalakan (dengan cara digesek)?
[72]
Kamukah yang menumbuhkan pokok kayunya, atau Kami yang menumbuhkannya?
[73]
Kami jadikan api (yang tercetus dari kayu basah) itu sebagai peringatan (bagi orang-orang yang lalaikan kebenaran hari akhirat) dan sebagai benda yang memberi kesenangan kepada orang-orang musafir.
[74]
Oleh yang demikian – (wahai orang yang lalai) – bertasbihlah dengan memuji nama Tuhanmu Yang Maha Besar (sebagai bersyukur akan nikmat-nikmatNya itu).
[75]
Maka Aku bersumpah: Demi tempat-tempat dan masa-masa turunnya bahagian-bahagian Al-Quran, -
[76]
Dan sebenarnya sumpah itu adalah sumpah yang besar, kalaulah kamu mengetahuinya, -
[77]
Bahawa sesungguhnya (yang dibacakan kepada kamu) itu ialah Al-Quran yang mulia, (yang sentiasa memberi ajaran dan pimpinan),
[78]
Yang tersimpan dalam Kitab yang cukup terpelihara,
[79]
Yang tidak disentuh melainkan oleh makhluk-makhluk yang diakui bersih suci;
[80]
Al-Quran itu diturunkan dari Allah Tuhan sekalian alam.
[81]
Patutkah kamu (wahai golongan yang kufur ingkar) bersikap sambilewa terhadap keterangan-keterangan Al-Quran ini?
[82]
Dan kamu jadikan sikap kamu mendustakannya (sebagai ganti) bahagian dan nasib kamu (menerima dan bersyukur akan ajarannya)?
[83]
Maka alangkah eloknya kalau semasa (roh seseorang dari kamu yang hampir mati) sampai ke kerongkongnya, -
[84]
Sedang kamu pada masa itu (berada di sekelilingnya) menyaksikan keadaannya, -
[85]
Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada kamu, tetapi kamu tidak melihat,
[86]
Maka bukankah elok kalau kamu orang-orang yang tidak dikuasai (dan tidak tunduk kepada kekuasaan Kami), -
[87]
Kamu kembalikan roh itu (kepada keadaan sebelumnya) jika betul kamu orang-orang yang benar ?
[88]
Kesudahannya: jika ia (yang mati itu) dari orang-orang ” Muqarrabiin “,
[89]
Maka (ia akan beroleh) rehat kesenangan, dan rahmat kesegaran, serta Syurga kenikmatan.
[90]
Dan jika ia dari puak kanan,
[91]
Maka (akan dikatakan kepadanya):” Selamat sejahtera kepadamu, (kerana engkau) dari puak kanan”.
[92]
Dan jika ia dari (puak kiri) yang mendustakan (Rasulnya), lagi sesat,
[93]
Maka sambutan yang disediakan baginya adalah dari air panas yang menggelegak,
[94]
Serta bakaran api neraka.
[95]
Sesungguhnya (segala yang disebutkan) itu adalah kebenaran yang diyakini.
[96]
Oleh itu, bertasbihlah dengan memuji nama Tuhanmu Yang Maha Besar.

Rabu, 28 Disember 2011

anniversary

Anniversary

Nikah 25 /12/2002
Kenduri 26 /12/2002

Saya sambut anniversary 25 /12 tiap tahun
Dia sambut anniversary 26 /12 tiap tahun

Teka teki : bila kami punya anniversary sebenornye nih?


Kain  mahal

Dia : Nak beli  kain. Semua mahal2. Teka harga? (mesej dari kejauhan)
Saya : Erm, 70-80  (saya rasa tu rate mahal hb tercintaku)
Dia  : 50-60

Sobs (lap air mata ngan hujung lengan baju).

Pengubat hati : Takpe...dia yang selalu beria beli apa2 tiap tahun, saya berkadar langsung dengan dia).

Ahad, 18 Disember 2011

Kak Yu

Sejak ada Kak Yu (Tengok pic ) saya rasa best.
Tak sunyi. Kehadiran Kak Yu sangat membantu saya. Mujurlah dia nak duduk sini sepanjang cuti sekolah untuk menemani saya.

Cukup heran macamana dia boleh membesar sebagai anak yang lemah lembut , dan berkasrisma. Dia sangat lembut, rajin dan juga jadi pengawas di sekolah nya. Dikala remaja lain suka berkepit dengan telefon bimbit, dia tidak. Dan dikala remaja lain sibuk dengan FB dan sebagainya, dia tidak,  walaupun dia memiliki netbook dan broadband (ayat....)

Sikap Kak Yu ni macam saya zaman remaja dulu, TERLALU hormatkan orang (perasan) . Sekarang dan jadi biasa2 saja sebab dah dewasa dan banyak benda dilalui . Dulu bos saya ada pernah cakap, -awak ni macam takut dengan saya - sebab bila saya lalu depannya saya senyum dan tunduk. Saya bukan takut tapi hormatkannya.

Kak Yu ni jenis tak sedap duduk saja kalau saya tengah buat kerja sampai saya kena cakap "tak de apa2, Achik boleh buat sendiri", setiap kali saya buat kerja sebab dia terus bangun dari tempat tidur, dari tengok tv dan sebagainya, dan macam nak tolong,  padahal saya cuma buat kerja2 rutin.  Kalau dia  duduk di sofa dan saya pergi ke ruang tamu,  dia akan cepat2 bangun , dan duduk di lantai saja. Kesian dia, dia bukan takut dengan saya, tetapi hormat. Tak mahu dikatakan rilek2 saja.

Padahal dia bukan orang gaji saya, dia adalah anak saudara saya, anak kepada kakak yang amat saya sayangi. Kakak dengan saya dulu sangat rapat kerana ada ketika kami membesar berdua sahaja. Kalau saya tidur , kakak duduk tepi saya tampar nyamuk. Lama....sampai dia sendiri tertidur.

Dan Kak Yu cukup sayang dengan 3 stooges -Ezzam Hafiy dan Akif.

Sebenarnya masa cari bibik dulu, ni lah sikap yang saya nak. Bukan nak suruh buat kerja gila2 sebab saya pun kesian tengok cara bibik2 lain di layan, muka sedih betul. Ambil bibik cukup sekadar untuk meringankan beban saya. Bukan menghilangkan beban. Memang saya nak buat dia macam PEMBANTU sahaja, bukan MENGAMBIL ALIH TUGAS. Tapi saya dapat macam ni , macam ni. Buat saya serik. Jadi sekarang saya sedar, layanan yang bagaimana patut diberikan kepada mereka.

Sabtu, 17 Disember 2011

To all women

Benda yang menarik saya tepek kat sini, tak semestinya selari dengan saya,
jadi, para suami jangan bengang ye.


Doa Seorang Isteri

Doa ni saya dapat dari WSR.
kata2 dalam doa ini sungguh indah,
saya tepek di sini untuk share dengan wanita2 yang masuk laman ini.

Ya Allah ...

Kau ampunilah dosa ku yg telah ku perbuat

Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yg tiada terbatas
Kau berikanlah aku kekuatan mental
Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan
Kau peliharalah lidahku dari kata-kata nista
Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaranMu
Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan

Ya Allah ...

Sekiranya suami ku ini adalah pilihan Mu diArash
Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya
Sekiranya suami ku ini adalah suami yg akan membimbing tanganku
dititianMu
Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya
Sekiranya suami ku ini adalah bidadara untuk ku di Jannah Mu
Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala
perintahnya
Sekiranya suami ku ini adalah yang terbaik untukku di DuniaMu
Peliharalah tingkah lakuku serta kata-kataku dari menyakitkan
perasaannya
Sekiranya suami ku ini jodoh yang dirahmati olehMu
Berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala kerenah dan ragamnya

Ya Allah ...

Aku lemah tanpa petunjukMu
Aku buta tanpa bimbinganMu
Aku cacat tanpa hidayahMu
Aku hina tanpa RahmatMu

Ya Allah ...

Kuatkan hati dan semangatku
Tabahkan aku menghadapi segala cubaanMu
Jadikanlah aku isteri yang disenangi suami
Bukakanlah hatiku untuk menghayati agamaMu
Bimbinglah aku menjadi isteri Soleha

Hanya padaMu Ya Allah ku pohon segala harapan

Kerana aku pasrah dengan dugaanMu
Kerana aku sedar hinanya aku
Kerana aku insan lemah yg kerap keliru
Kerana aku leka dengan keindahan duniamu
Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaranMu
Kerana pendek akal ku mengharungi ujianMu

Ya Allah Tuhanku...


Aku hanya ingin menjadi isteri yang dirahmati
Isteri yang dikasihi
Isteri yang soleha
Isteri yang sentiasa dihati

Amin Ya Rabbi Allamin......

Khamis, 15 Disember 2011

Chat box

Sesungguhnya saya keliru tak tahu nak balas apa dekat chatbox.
Kalau dulu ramai blogger letak chatbox dalam blog dan bermesra dengan pengunjung, akrab sangat. Sekarang tak ramai yang letak chatbox tak tau kenapa.

Pengunjung blog saya ni kebanyakannya adalah pemilik blog perniagaan,
Saya tak tahu motifnya, betul baca entry saya ke, atau sekadar nak promosi perniagaan.
Betul saya tak tahu.

Saya tak kisah jika letak link dan sekadar nak promosi blog.
Pun juga tak kisah jika nak baca entry yang saya tulis sebenarnya sekadar catatan harian biasa dan juga untuk bacaan teman2 terapat saya tak tidak sampai 5 orang.

Yang saya kisah jika ada yang betul2 singgah baca entry dan kata suka baca entry saya
(kahkahkahkah..perasan sungguh saya)
dan..saya membalas dengan sekadarnya di chatbox, tak mesra.
Takut pula dikata over.
Yang sebenarnya saya seorang yang mesra.
hehehe..

Isnin, 12 Disember 2011

Zoo Negara..lagi...


Hb call suruh pergi Zoo Negara. Tempat dia paling minat gi..tah kenapa ntah. Betapa dia minat kat zoo ni, duk jauh pun suruh saya pergi jugak. Saya pergi jugak untuk bawa anak buah jalan2. Mujur hari mendung, rezeki untuk dorang.


Masa kecik suka tangkap ikan ni dalam baruh,
patutla dapat tangkap..pemalas rupanya ikan ni..tak gerak langsung.

Sian ikan ni..mata tinggal sebutir sebab butir mata duk kat luar,
terlanggar sikit dah tercabut mata dia..kesian..

Abeng..! Jerit Ahmad sebaik saja nampak binatang ini,
dan taknak berganjak dari tempat ni, peminat tegar kambing sungguh.
Kambing yang kacak2 dan tough semuanya.

Jantan macho. Setinggi manusia kalau berdiri, lengan berketak
 (kenyataan orang jakun tak pernah tengok chimpanzee).
99% struktur genetik menyamai  manusia, memang macam manusia la kan...
 Kesian pulak tengok chimpazee2 ni macam boring kena tonton.

Bosannya tengok korang ni...

Monyet tupai yang tak boleh duduk diam, kiut sangat,
kat dalam sangkar tu..

Abang dan Kak Yu yang disayangi


Tengah mengaum hebat. Dalam gambar nampak macam tengah asma la pulak...

Silakan ambik gambar saya

Busannya takde bini...

Pokok apa kenamanya..

Beruang bulu gebu, sungguh bz ke sana ke mari kenapa ntah?
Selalu datang tido je kejenya.

Sekumpulan lelaki lembut melintas di depan sambil  ambik gambar diri sendiri.
Saya cakap kat Kak Yu lelaki aw. Mulut...sori terlepas cakap.
Bila dorang hampir sangat dekat kami Ezzm duk cakap aw! aw! aw! kuat2,
mak dia menggelabah giler takut.

Makan bersama

Akf tinggal saya kat belakang semata2 nak usha awek sebelah tu.

Kuda padi. Erk..yang tu memang terkeluar gitu ke hapa?
Seksi betul, patut kena pakai seluar.
Hafiy, Ezzam dan Akif.

Dialog satu keluarga lain.
Ayah : Ni binatang apa?
Anak : Beruang panda (excited jawab cepat2 dan kuat2)
Ayah : Teghuknya!

Chilrdren world yang takde apa sangat saya rasa.
Tapi betul la children's world ..Akf datang sini taknak balik2. Puas pujuk,
jumpa anak minachi dan adegan jeling menjeling berlaku, ..pastu baru nak balik.
Apasal la lelaki macam ni, dari kecik hingga ke tua, sungguh obses dengan perempuan.
Sejak ada Kak Yu kat rumah ni semua pakat2 kontrol macho.

Hik hik hik..tetap seronok dan cergas walau dah berjalan jauh pusing satu zoo enggan di dukung.
Memang tak sia2 la makan nasi banyak tiap hari , kuat betul.

Akif naik tram. Akif=Iktikaf. Nama dipilih ayah supaya fokus.
Memang fokus betul , berjalan tengok haiwan macam orang dewasa,
tak memenatkan ibu langsung.iktikaf tu kan dlm masjid..??apa ayah ni..


Niece, Kak Yu

Ahad, 11 Disember 2011

Kemek

Kereta cedera dihempuk oleh anak gadis kilang yang terburu2 keluar sambil bercakap di telefon. Hempuk dengan pintu kereta yang ditumpangnya.

Agak kesian dengan dia, tak biasa naik keta katanya. Salah kuar ikut pintu yang ke arah jalan keta lalu lintas, patut kuar la ikut rumah dia. Membernya pula paking agak tengah jalan.

Gaji dia RM700, ikut saya gi perodua dengan baju lubang2  kat ketiak. Tukar part keta RM380, masuk bengkel Selasa,  tapi saya kena jaga SPM, memang menyusahkan. Dah la saya pun tengah kritikal  prepare duit untuk tadika 2 kenit tu yang kos 2.5 K, sesak kepala otak. (Bukan berlagak tapi terpaksa hantar ke tadika mahal tuh..mahal bagi golongan macam saya ni).

Keta kemek2 mood semua lari nak jalan2 bawa anak buah. Kesian kami semua.

Jumaat, 9 Disember 2011

Si buta

Buta mata  memang susah

Buta hati pun susah juga

Buat-buat buta laaaagi susah


Nasib baik ada langit secantik ini.

Khamis, 8 Disember 2011

Pening unttuk semua peringkat umur

Kawan saya -20 an

Patut jadi pengiring ambil kertas soalan , lupa yang dia sepatutnya jadi pengiring,
heran bila dia jadi orang paling awal tiba di dewan peperiksaan.

Katanya : oo..pengiring terlupa nak mengiring kot, sebab tu ketua pengawas lambat sampai nih...
-sambil  main2 hp dia.

Saya 30-an

Kawan : Tak jaga SPM hari ni ?

Saya    : Tak. Hari ni pantai timur cuti, nanti soklan bocor -
              confident ingat hari ni Jumaat, saya ingat dia dah jadi pelupa..hahaha..

Kawan : Kenapa Khamis cuti?

Saya    : Oo..hari ni Khamis ke? Ingat Jumaat -
             Camne hari pun lupa nih? Terlepas lori sampah hari Khamis.


Ketua 50-an

Lupa nak umum peperiksaan tinggal 10 minit lagi.
Lupa masa untuk peperiksaan ittew cuma  2 jam.


Cuma manusia biasa yang perlu rehat.
Katanya..,
“There are no ugly women in the world, just lazy ones” ~ Coco Chanel

Memang tak betul la kata koko cenel ni.
Saya tak malas,
dari sabun susu kamben rega RM 5 ke SKII.
tak jugak flawless.

Masa bertugas jaga SPM saya berjumpa kawan satu kepala. Kami berkongsi cerita banyak benda, pasal menu sihat anak, pengalaman dapat anak lambat, HSG , laproskopi, iui , kosmetik , pasal tak reti guna blackberry dan banyak lagi. Satu je yang saya boleh dengar saja iaitu pasal kegemaran melancong dia ke merata negara. Saya cuma boleh dengar.

Dia tiba2 tersebut tentang facial.
Baru ingat dah lama tak jejak kaki ke sana.
Patutla...
Dari pening nak beli kosmetik apa, lebih baik saya pergi spa rilek2 lepas lenguh kaki tangan bekerja dan jaga anak.

Kat spa, rasa tenang betul .
Saya tertidur, rasa nikmat, tidur sambil kena urut.
Baru saya sedar saya dah lama tak tidur serilek tu, selama ni tidur lintang pukang.

Masa kat sana minda menerawang fikir macam2 perkara.
Tiada solusi kalau semua benda ditegah.
Geram.

Selasa, 6 Disember 2011

Kontrol macho

Balik dari bertugas.
Masa saya tengah berborak dengan kawan saya, Ezzam bangun tido .

"Bu , basah, ada orang kencing"
"Abang kencing?"
"Tak.tak..bukan abang.."

Saya pegang seluar,  basah. Pegang tilam, pun basah.

ish ish..tak mengaku pulak dia, selalu ok je ngaku dia terkucil.

Ada sepupu perempuan dia yang jaga dia sekarang dalam bulan Dec ni,, jadi dia kontrol macho, konon tak terkucil masa tido..padahal seluar dan bawah punggung dia dah basah, hai la anak...

Isnin, 5 Disember 2011

Kabus dan hukum karma

Kabus

Sepanjang-panjang perjalanan melalui hutan Grik hingga Lenggong saya ditemani pemandangan yang sangat cantik, bukit berkabus. Terasa nak memiliki sebuah kamera  padahal sebelum ni tak anggap itu sebagai benda penting. Hati terasa ingin ambik gambar dengan hp buruk saya, tapi takut hb syak saya ada blog atau apa2, kalau dia tanya mesti saya kelam kabut nak jawab. Malu. Kalau dia tahu tapi buat senyap tu lagi ok.


What goes around comes around / Karma

Dulu cikgu BM saya masa form 4 nama Cikgu Yusof. Baik dan lembut orangnya. Bila dia mengajar pelajar kelas saya selalu bercakap sesama sendiri. Kawan saya kat sebelah turut tanya macam2 aka ajak besembang ,  kadang2. Saya selalu geleng kepala saja tanda tak mau sembang dan tunjuk cikgu tersebut supaya dia tahu saya taknak sembang sebab cikgu tengah mengajar. Saya buat macam tu sebab saya andaikan kalau saya jadi cikgu dan murid bercakap2 sesama sendiri..alangkah..sedihnya hati saya. Saya harap bila saya jadi cikgu nanti saya akan dapat murid yang baik macam saya juga. Tapi...rupanya tak. Jadi kata2 di atas tu macam tak berapa betul je. Walaupun cerita ni lebih sesuai untuk kata2 buat baik dibalas baik buat jahat dibalas jahat, tapi saya nak guna juga kata2 di atas tu untuk menceritakan cerita yang tak berapa sesuai seperti di atas dan juga di bawah.

Tadi exam perakaunan. Pelajar menjawab macam tak cukup masa, dan semua sangat fokus, takde sorang pun minta izin ke tandas.

Tadi juga ada seorang calon SPM jatuh motor. Kesian. Banyak juga luka dia. Dia bagitau guru / ustaz sekolah dia, ustaz tu kata "Ha..! tu la, naik motor lagi."

Sejam berlalu dia cuma jawab 1 soalan saja. Saya bagi ubat tahan sakit, walaupun perbuatan ini dilarang tapi saya kesian tengok dia yang duk ketuk2 lutut dia sebab berdenyut2, katanya. Saya offer ubat sebab dia nak keluar awal dan rehat tepi dewan. Saya fikir lebih baik makan ubat dan rilek sekejap dan kemudian jawab soalan bila sakit berkurangan. Lepas makan ubat katanya lagi sakit, alamak! Dia terus ketuk2 lutut dia sampai habis masa 2 jam 30 minit.

Saya kesal sebab tak ada orang ambil berat pasal pelajar yang tengah bertarung untuk masa depannya. Saya kesal sebab saya tak boleh buat apa2. Kalau lah ustaz tu bawa dia ke klinik dulu dan dokt  injek ubat tahan sakit mesti dia dapat jawab dengan lebih baik. Saya tak sanggup orang sekeliling buat macam tu kat Ezzam, atau Hafiy atau Akif kalau mereka dalam situasi begitu.

Jumaat, 25 November 2011

SMS gembira dan ubi kayu

Pagi2 lagi terima dua SMS daripada hb yang buat saya suka.

Salah satunya  kami akan balik ke kampung esok. Tak payah guna kereta kecik saya. Kalu guna kereta kecik saya akan buat saya berbelah bagi nak balik ke tak. Tayar kena tukar, kereta kena servis , serupa tak payah balik.

Saya sudah terbayang ubi kayu rebus dan kopi, dan juga ikan budu. Kempunan juga jering rebus tetapi dah lama tak jumpa benda alah ni. Ni semua gara2 baca status kawan2 di FB yang rindukan makanan musim tengkujuh.

Dulu arwah cikgu saya pernah buat lawak , di sekolah tempat berkumpul kebanyakan anak orang kaya (pada masa tu sepupu sultan dan juga tengku2 ramai yang bersekolah di situ)

'Makan ubi kayu mana ada zat. Badan dan otak tak dapat zat. Serupa makan puntung kayu je la'

Kelakar, tapi dia tak tahu tu sarapan saya hampir setiap hari, sebelum masuk asrama tu. Elok je saya membesar dengan otak yang sama cerdas dengan anak orang2 kaya tu. Silap saya cuma social phobia.

Kemiskinan sebenarnya buat kita kuat.

Tetapi sayangnya saya terus hilang arah tuju bila masuk MRSM.

Sebab macam kera dapat bunga. *Sigh*. Rugi.

Khamis, 24 November 2011

Pengawas SPM

Tentang  jaga SPM


Kawan saya kata - mesti ribu bayarannya..
Ustazah ajar mengaji anak saya kata - kencang cari duit, mesti dapat  banyak duit ni..
Kawan saya yang lain kata  - sapa yang suruh jaga..



Pembetulan :

Bangun awal pagi, kalut hantar anak ke rumah pengasuh, lenguh kaki berdiri mundar mandir, 4 - 6 jam sehari - bayarannya cuma RM1 sehari , dipanggil bayaran sessi.
Bayaran sebagai pengawas RM225.
Claim perjalanan cuma 60 sen x 10 km= RM 6
Kami cuma akan dapat lebih kurang RM300 sahaja untuk kerja dalam cuti sekolah itu.
Bayar pengasuh anak  =RM600
Makan   = RM 130

Pendapatan kurang dari perbelanjaan, sangat tidak berbaloi..
Dan bukan suka2 nak jaga SPM, kami terpaksa isi borang permohonan. Kalau ikutkan tiada siapa yang sanggup korbankan cuti hujung tahun dan berkorban wang ringgit. Dan hujung tahun ini sajalah cuti yang sebetul2 cuti bagi guru, sebab selalunya cuti lain kena menanda kertas exam yang banyak, yang mana sebenarnya lebih penat dari hari bekerja.

13/12/2011 habis exam SPM, 21/11/2011 dah mula masuk kerja balik. Cuti cuma seminggu.
Guru pengawas SPM betul2 berbakti untuk negara semata-mata.

Isnin, 21 November 2011

Nama cermin peribadi

Saya tak habis lagi bercakap tentang budak sekolah agama.

Antara nama-nama mereka :

Perempuan :
Safwah
Ammatullah
Nurul Aswad
Nurul Madinah
Juwariyah
Masrurah
Halimatussadiah
Nurdiyannah
Sufi Aulia
Adawiyah
Umairah
Mysara

Lelaki :
Lukmanulhakim
Jawwad
Alamir Syauqi
Mustaqim
Syahid
Addin

Dan nama bapa, antaranya :
Awallul azmi
Ibni khalil

Macam duduk negara Arab.
Jarang jumpa nama melayu biasa, hanya sorang dua.
Juga tak jumpa nama alexander, isaac dan macam2 lagi nama modern yang ibu bapa dok bagi kat anak2 sekarang.

Celik mata dan jiwa untuk ibu tunggal. Lelaki berdua pun boleh dengar

Wujudkan aura positif.

Sabtu, 19 November 2011

Sejauh mana hubungan baik anda?

Bagaimana cara mengukur hubungan bersama suami, keluarga,  kawan2 dan sahabat handai?

1) Berapa kali tanya pasal makan dalam sehari?
    -lagi banyak kali lagi rapat. Kalu takde langsung =malang.

2) Bagaimana cara mengakhiri perbualan?
    -anda tengah syok borak , tetiba sebelah sana terus senyap = tak bagus untuk kesihatan.
    -berbasa basi sebelum habis borak. ( Basa basi tak sama dengan basi)
    

Khamis, 17 November 2011

Macam-macam

Selamat

Tadi sebelum mula exam maths, calon SPM minta keluar untuk ambil kalkulator yang tertinggal. Saya benarkan sambil tengok. Mak ai..jauhnya tinggal beg di seberang jalan. Tak takut ada kecurian lansung. Memang boleh percaya la warga sekolah ni. Kalau sekolah saya, beg letak luar kelas sahih hilang segala isi.


Gigih

Semasa exam, kesian tengok pelajar yang tidak dapat menjawab, tetapi tetap gigih cuba menjawab. Kalau pelajar sekolah saya mesti dah lama give up, setengah jam dah berduyun2 keluar kecuali kelas yang pandai.


Kemudahan dan keupayaan berfikir

Kertas surih
Pelajar yang membawa kertas surih diarah meletakkan kertas surih di luar. Saya pun tak tahu apa itu kertas surih, rupanya kertas yang digunakan untuk menjawab soalan translasi. Lebih senang kerja menggunakan kertas itu. Translasi adalah topik saya minat, proses mencari jawapan sangat enjoy. Sekarang pelajar di ajar guna benda tu pula?Alahai..patutla pelajar sekarang tak berapa nak berfikir.

Kenapa saya kata begitu?
Semalam subjek sejarah, contoh2 soalan  bahagian A
- berikan 2 keburukan pendatang asing
-berikan 2 kebaikan pendatang asing
-kenapa negara kita masih dibanjiri pendatang asing walaupun setelah lama merdeka
-apakah tajuk lagu di atas (negaraku)
-apakah perasaan anda bila lagu itu dinyanyikan
-berikan 2 sebab kenapa anda berperasaan demikian.

Hanya 1 soalan yang berdasarkan fakta, tak membaca tak boleh jawab, soalan 2,3 ,4 semuanya memerlukan pelajar berfikir, tetapi pelajar2 kata soalan sejarah susah. Pelik. Ni semua mesti sebab mereka terlalu dimanjakan dengan cara senang belajar.

Kalkulator

Saya rasa dulu tak boleh guna kalkulator untuk matematik. Sekarang boleh. Jadi pelajar hanya duk tekan kalkulator saja, tangan tak bergerak menulis sedangkan untuk menjawab Math, tangan kena bergerak baru idea keluar mencurah2 (pandai le ...-ye betul, tak tipu).


Angin kus-kus

Semalam pelajar senggugut sampai menangis tak boleh duduk. Kesian dia. Hanya yang pernah alami saja yang tahu sakitnya. Panggil cikgunya, saya offer panadol tapi cikgunya tak mau. Dia cari ustazah dan bagi pelajar tu air yang dibaca dengan ayat Quran. Lepas tu dia ok, maklumla, sekolah agama.


Lembut bukan aw

Saya kejutkan pelajar yang tidur sebaik sahaja exam bermula.
-Dik, dah mula
-Hem..dah mula..? (Dengan suara yang lembut. Saya terkejut sebenarnya sebab seingat saya , tak pernah dengan suara lelaki / pelajar lelaki selembut itu. Lembut bukan pondan maksud saya. Lembut yang lembut. Ini diakui oleh guru India yang jadi pengawas di situ, pelajar lelaki sekolah ini lembut. Pelajar perempuan sudah tentu.)

Rahsia hari potong kuku

Barang siapa yang mengerat kukunya pada:

Hari Sabtu: keluar dari tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit

Hari Ahad: Keluar kekayaan masuk kemiskinan

Hari Isnin: keluar daripadanya gila dan masuk sihat

Hari selasa: keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit

Hari Rabu: keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan

Hari Khamis: keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit

Hari Jumaat: keluar daripadanya dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala

Jadi, kerat kuku bukan sebarang kerat tapi ada kaedahnya. Walaupun hanya kuku tapi adalah sebahagian daripada badan kita yang perlu kita hormati. Misalnya kerat kuku ada adabnya selain mengikut hari, kita juga perlu buang kuku itu pada tempat yang tidak kotor, sebagaimana yang diajar..seeloknya kita membuang ke tanah kerana kita juga berunsur tanah, bukannya tong sampah sekali pun tong sampah itu bersih.

Perbezaan Ikan keli halal dan haram


Haram (Ikan yang diternak orang bukan Melayu diberi makan perut ayam, bahan buangan, bangkai dan organ dalaman babi. Semua benda itu tidak halal untuk umat Islam)
· Kepala berbentuk 'V'
· Bentuk badan mirip torpedo
· Badan berwarna hitam berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih melepak
· Bahagian antara bawah kepala dan badan berwarna kuning
· Apabila digoreng akan meletup kerana banyak lemak

Halal (diberi makan palet halal iaitu campuran beras hancur, tepung ikan, kepala ikan bilis, minyak sawit, bahan buangan kelapa sawit, kiambang dan vitamin)
· Kepala berbentuk 'U'
· Bentuk badan tirus
· Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu
· Tiada warna kuning kelihatan di bahagian antara bawah kepala dan badan
· Digoreng tidak meletup

Jadi info ini mungkin berguna sewaktu anda hendak membeli ikan keli dipasar

antara dua sujud

Rabu, 16 November 2011

Kawan

Kawan yang ku kenal happy, semangat kental, sihat, cantik , ceria.

Gigih mengendalikan anak down syndromenya ke sekolah yang jauh dari tempat tinggal, dan berkejar pula ke sekolah kami untuk mengajar.

Tiba-tiba jatuh sakit.

Seminggu lebih di wad, dikatakan darah tinggi tapi tak turun2,
Hari ni baru tahu ada brain tumor. Akan dibedah.


Sedih dan doa untuk kak Ila.
Nasib kami esok lusa pun tiada siapa yang tahu. Nauzubillah.

Teringat arwah kawan , Yati yang meninggal tiba2 pada umur 29 tahun 2 tahun lepas.

Selasa, 15 November 2011

Tenang

Saya jadi pengawas SPM di sekolah agama.

Masuk saja pintu pagar dah sejuk hati.

Tengok calon lelaki bersongkok dan perempuan bertudung labuh indahnya.

Kawasan sekolah mendamaikan, pokok2 pun saya rasa suka hidup kat situ, subur je.

Masuk ke kantin, rasa aman dan nampak sangat bersih dan lapang. Padahal kantin kecil sahaja.

Ketua pengawas yang Ya Allah baiknya. Lelaki tapi kerja teliti, baik dan tak berkira.
Pelajar mula jawab exam dia pun mula buat kerja tu kerja ni. 10 minit terakhir baru dia berhenti buat kerja dan siap bungkus skrip jawapan dan suruh kami balik jangan tunggu2. Ikut pengalaman lalu, pereksa habis 10.30, pukul 11 lebih baru boleh balik. Kali ni, kami boleh balik ontime.

Bahagia jaga SPM tahun ni

Isnin, 14 November 2011

Rancangan wajib tonton saya sekarang

Masterchef Malaysia

best.
Respect tengok lelaki2, dan lelaki umur 19 tahun muka nak menangis dan berpeluh2 siapkan resipi untuk mengejar impian.

Ahad, 13 November 2011

Panggilan 10 Zulhijjah

Tengok iklan kat tv 3 nampak biasa saja, mesti macam biasa2 saja drama ni.

Layan 2, 3 scene berderai air mata, sampai habis.

Cukup sedih.

Antara benda tensen

Tahu apa yang termasuk perkara tensen?

Bila bahan masak dah siap, gas habis.

Mau patah riuk kalau nak angkat tong gas saiz besar.

Sedih tengok nasi lemak tak cukup regu,

lagi sedih sebab perut dah lapar.

Sabtu, 12 November 2011

Jumaat, 11 November 2011

Kaki

Mak terseliuh kaki,

Haiwan peliharaan dia pun turut sakit kaki ditimpa tangga,

Hafy jatuh rumah pengasuh dan sakit kaki, sampai hari ni belum boleh jalan lagi

Kaki saya kena kaca dan luka, sakit kaki.

Lepas ni jangan saya dengar pasal sakit kaki lagi,
sakit lain pun takmau.

Berbaur

Dah lama berlaku, di China jugak.

Selasa, 8 November 2011

Kertas pereksa

Pukul 11.30 malam, 2 orang dah tido.
Lega setelah non stop ke hulu ke hilir hari ni.
Kertas periksa belum habis tanda, rasa nak menangis.
Fail menanda tahun ni, siapa yang kejam suruh key in markah hari ni.
Kecut perut, rasa nak menangis.

Isnin, 7 November 2011

Hari paling murah

Pagi ini ke NSK = RM26.00
Petang ni basuh keta dan beli jajan =RM20

Hari2 lain =RM100 boleh kata setiap hari

Tak sampai hujung bulan = botak

Tolong balik cepat

Jumaat, 4 November 2011

Hafy

Balik dari klinik Ezzm merengek ajak ke tempat lain.

"Abang bosan, ibu tak pernah bawa ke mana2 pun."

Dia suka main perasaan saya sekarang ni.
Dia masih membebel2..mana dapat perangai membebel tu..

Saya turut membebel-

Selalu kan dah bawa gi situ gi sini...kalau dengan ayah abang takde ke mana2 pun, duduk rumah je. Abang tak nangis pun..

Pot pet pot pet lagi

Hafiy tanya  ,

 Ibu akap pe?

Boleh pulak saya cerita balik dengan Hafy, dia kecik lagi, mana lah paham, tapi disebabkan perasaan rasa tak tentu hala sebab Ezzm merengek saya gi cerita jugak kat budak kecit tuh!

Tapi rupanya dia paham, rupanya saya yang banyak tak faham berkenaan dengan budak2 kecik ni, budak 3 tahun lebih dah tahu nak senangkan hati ibu dia rupanya.

Respon Hafy  : Ish ish ish..abang ni....jangan la buat macam tu.

Cemburu

Tadi ke klinik, Akf demam lagi. Heran sungguh hidung berhingus sikit je tapi macamana boleh kena jangkitan ke telinga sampai bengkak gegendangnya. Selalu selsema lagi teruk rilek je dia.

Ada pasangan muda dengan anak kembar.
Atuk kembar daftar, nenek kembar kelek salah satu kembar.
Mummy kelek salah lagi kembar gilir2 dengan daddynya.
Bila masuk bilik doktor semua 6 orang masuk.
Wow! Sungguh saya cemburu.
Sungguh rapat dan caring sekali mereka itu.
Saya cemburu.

Sungguh pelik, tua2 macam ni baru nak cemburu.
Kecik dulu membesar sorang2 rasa tak pernah keseorangan.
Tak pernah pun rasa cemburu,
hingga la bila dah kawin ada anak baru ada rasa cemburu ni.
Pelik, belum jumpa jawapan kenapa.


Dulu masa sebaya dengan budak kecil ni, tak pernah rasa rindu dengan mak  yang jauh.
Pun tak pernah ingin rasa dipeluk dicium pun macam kata wardina tu.

Khamis, 3 November 2011

Semangat!Semangat!

Ok, kita tidak boleh menulis perkara yang negatif, nanti kita akan jadi negatif.
Masa saya pergi ceramah tempoh hari, Prof Dr Muhaya ada mengingatkan, apa yang kita nak kita cuma perlu tulis dalam buku, macam diari gitu, dan yakin pada Allah. Dia selalu buat macam tu dan benda itu terjadi, tepat dengan masanya sekali. Dan dia selalu menasihatkan orang lain, supaya menulis apa yang diinginkan, dan ternyata, orang tersebut dapat apa yang diinginkan.

Contoh :
Beliau ke Bangkok (ke Hong Kong?) ada rusuhan dekat airport, tapi beliau dengan senang dapat keluar dari situ dan rilek2 dekat hotel. Orang lain punya kelam kabut. Dan lepas tu diberitakan bahawa semua flight tunda sampai ke tarikh yang tak tau bila. Tapi, beliau dah siap2 tulis dalam diari,-aku akan berlepas hari "        "  pada jam "   ". Beliau yakin, senang hati pergi shopping banyak2. Dengan kuasa Allah, semuanya dimudahkan, beliau dapat balik pada hari dan masa yang beliau catitkan pada buku tersebut, dengan segala barang yang overloaded.

Dan beberapa perkara lagi yang beliau tulis dan dapat dilaksanakan dengan jayanya, tepat pada waktu yang sama macam yang tercatit pada buku.

Itu beliau, seorang yang setiap tingkahlakunya dilakukan kerana Allah., mulut tak putus2 menyebut Allah, setiap minggu diadakah usrah dirumahnya. Memang la Allah sayangkan dia dan menunaikan permintaannya.

Saya, manusia biasa yang cetek iman, tapi Allah masih sayang. Siapa yang tak nak jadi macam tu, tulis saja apa yang diimpikan, tutup buku, yakin, tup tup dapat.

Tapi Insya Allah, sedikit demi sedikit saya akan berubah kepada yang lebih baik, untuk mendapat kasih sayangNya.

Mulai hari ini, tulis yang positif sahaja.

*Ini adalah hasil daripada menghadiri majlis ini.

Selasa, 1 November 2011

Rindu


kata wardina safiyyah :
Gambar yang amat menyentuh hati..seorang anak yatim melukis gambar "mama"nya dan... tidur bersama lukisan itu :( . Ya Allah sekiranya kita ternampak anak-anak yatim berikanlah mereka bukan hanya barangan material seperti makanan, tapi pelukkan & ciuman yang jarang mereka dapat tetapi amat diperlukan dan dirindui....
Setiap kali jam saya rasa sebu dengan orang yang mengoder kereta manual ini. Suasana yang cepat gelap sekarang buat saya mual dan silau bila berada dalam kereta dan jam. Sudahla jalan naik bukit turun bukit, betapa lenguhnya kaki sengal dan sakit tekan clutch sampai tak rasa apa. Pukul 8 lebih baru sampai ke rumah , terus pengsan 2jam tapi dalam mual sempat lagi layan Hafy nak menulis guna buku barunya, dan membaca cerita untuk Ezzm, kemudian pengsan. Nasib baik dorang tak merengek nak ke toilet dsb. Plan nak bawa Akf yang demam ke klinik tak menjadi sebab terlampau pening.

Pelik sungguh kalau saya kena tinggal macam2 benda yang berlaku. Minggu lepas takde elektrik sampai pukul 10.30 malam. Lilin dan lampu pun takde , terpaksa saya ke tesco beli benda alah tu even masa balik kerja dah rasa mual semacam sebab jalan jam orang pakat2 duk keluar sebab byk kawasan yang takde elektrik. Nasib baik anak2 behave saja walaupun duk dalam gelap bertemankan lilin.

Ahad, 30 Oktober 2011

Kelalaian dalam mendidik anak

Anak-anak adalah amanah dari Allah SWT dan Ia sebahagian dari ujian Allah SWT kepada kita hamba-hambaNYA. Firman Allah SWT : "Harta benda dan anak-anak kamu hanyalah menjadi ujian dan di sisi Allah ada pahala yang besar."
(QS. At-Taghabun, 64 : 15)

Sebagai ujian, Ia akan dipertanggungjawabkan. Orang yang malang ialah orang yang mempunyai banyak anak tetapi anak-anaknya tidak membawa kebaikan kepadanya di akhirat.

Rasulullah SAW diberitakan telah bersabda :
"Tahukah engkau siapakah orang yang mandul?"

Berkata para sahabat :
"Orang yang mandul ialah orang yang tidak mempunyai anak."

Lalu Rasulullah SAW berkata
"Orang yang mandul itu ialah orang yang mempunyai banyak anak tetapi anak-anaknya itu tidak memberi manfaat kepadanya sesudah ia meninggal dunia.


Maksud Al-Hadits, ini mungkin disebabkan beberapa kelalaian dalam mendidik anak-anak.

Kelalaian pertama : Kurang berdoa
A. Kurang berdoa semasa mengandung
.
Doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa mengandung ialah :
- Saidul (penghulu) Istighfar
- Doa memohon rahmat (QS. Ali Imran, 3 : 8-9)
- Doa memohon zuriat yang baik (QS. Ali Imran, 3 : 38)
- Doa agar anak mengerjakan solat (QS. Ibrahim, 14 : 40-41)

B. Kurang berdoa semasa membesarkan anak.Doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa anak membesar ialah :
- Doa agar anak patuh kepada Allah SWT (QS. Al-Baqarah, 2 : 128)
- Doa diberi zuriat yang menyejukkan hati (QS. Al-Furqan, 25 : 74)
- Doa supaya nama anak membawa kebaikan kepadanya.

Kelalaian kedua : Banyak memberi ajaran tarhib (menakutkan) daripada targhib (dorongan atau motivasi)Ajaran tarhib antara lain seperti :
- menakutkan anak-anak dengan sekolah.
- menakutkan dengan tempat gelap.
- menakutkan dengan hutan rimba atau bukit bukau.
- menggunakan kekerasan dan paksaan waktu menyuruh anak tidur.


Kelalaian ketiga : Tidak tegas dalam mendidik anak-anak.
- tidak menjadualkan kegiatan harian anak-anak
- terlalu memfokuskan anak-anak kepada sesuatu aktiviti saja tanpa mengerti perasaan mereka.

Kelalaian keempat : Menegur anak secara negatif.- mengeluarkan kata-kata kasar dan makian kepada anak-anak...
(terutama sewaktu marah).
- membandingkan anak-anak dengan anak-anak lain.

Kelalaian kelima : Memberi didikan yang tidak seimbang antara jasmani, rohani dan intelektual. Pendidikan intelektual lebih dipentingkan daripada pendidikan rohani.
Apabila diberikan pendidikan rohani, pendidikan intelektual biasanya diberikan porsi yang lebih besar. Sehingga tidak terjadi keseimbangan.

Kelalaian keenam : Kurang memberi sentuhan kepada semua anak-anak. Rasulullah kerap dilihat mendukung cucu-cucunya dan mencium mereka. Diriwayatkan oleh Aisyah r.a. : 'Pada suatu hari Rasulullah SAW mencium Al-Hassan atau Al-Hussein bin Ali ra. Ketika itu Aqra bin Habis At-Tamimiy sedang berada di rumah baginda.

Berkata Aqra : "Ya Rasulullah! Aku mempunyai sepuluh orang anak, tetapi aku belum pernah mencium seorang pun dari mereka."

Rasulullah melihat kepada Aqra kemudian berkata : "Siapa yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi."' (Al-Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)
Apabila kelalaian ini terjadi, maka akan memberikan contoh yang tidak baik kepada anak-anak yang sedang dalam pertumbuhan.

 
Pengawasan dalam hal ini adalah penting kerana kebanyakan rancangan dari media ini menonjolkan akhlak yang kurang baik seperti pergaulan bebas lelaki dan perempuan, pakaian yang tidak menepati syara' dan perbualan yang dapat merosak aqidah dan pemikiran anak-anak.

Kelalaian kesebelas : Terlalu bergantung kepada pembantu rumah untuk mendidik anak-anak.

Sebagai ibu bapa kitalah yang akan diminta pertanggungjawaban di akhirat kelak akan anak-anak ini. Oleh itu adalah menjadi satu kepentingan kita untuk berusaha memastikan anak-anak terdidik dengan didikan Islam.
Kelalaian ketujuh : Penampilan diri yang kurang anggun dan kurang baik.Orang tua tidak menunjukkan cara berpakaian yang baik dan sesuai syara bila berada di rumah, iaitu berpakaian secara seenaknya atau berpakaian seksi di hadapan anak-anak.

Kelalaian kelapan : Susunan rumah tangga yang tidak baik.Ini mengakibatkan anak-anak terikut-ikut dengan cara salah seorang dari ibu bapaknya.

Kelalaian kesembilan : Membolehkan orang yang tidak baik perilaku, kesopanan, dan ahlaknya masuk ke dalam rumah kita, baik dari kalangan sahabat sendiri ataupun sahabat anak-anak.


Kelalaian kesepuluh : Kurang mengawasi rancangan-rancangan yang ditonton di TV ataupun video.

Selasa, 25 Oktober 2011

Tenung..kalau nampak berpusing, phi rehat sebab anda tengah stress..

5 penyebab kanser


‎5 FAKTA UNTUK ANDA PERCAYA ATAU TIDAK

1. Jika anda makan SATAY, jangan pula lu...pa timunnya, sebabnya memakan satay bersama karbon yang terhasil selepas pembakaran akan mendatangkan kesan karsinogen! Apa bendanya karsinogen tu? (Ianya ialah suatu keadaan yang menyebabkan barah). Timun pula adalah anti-karsinogen.

2. Jangan makan UDANG selepas mengambil PIL VITAMIN C ! Yang mana anda akan mati keracunan Arsenik dalam beberapa jam sahaja.

3. Barah akibat penggunaan bahan dalam SHAMPOO. Balik rumah dan pergi periksa. Tukarlah ke jenama lain sebelum terlambat, jika kandungan dalam shampoo anda mengandungi Sodium Laureth Sulfate atau ringkasnya SLS. Bahan ini akan menyebabkan barah dalam jangka masa yang panjang dan ini bukannya jenaka. Shampoo yang disahkan mengandungi bahan ini ialah; VO5, Palmolive, Paul Mitchell, L'Oreal, Hemp Shampoo terbaru keluaran body shop, Nature Force dan lain-lain lagi. Shampoo Clairol's Herbal Essence adalah satu-satunya yang mengandungi Sodium Laureth Sulfate secara tunggal. Meskipun pertanyaan telahpun dibuat terhadap syarikat ini dan jawapan dari mereka ialah, "Ya memang kami dah tahu masalah ini tetapi kami tidak boleh melakukan apa-apa kerana kami memerlukan bahan yang boleh mengeluarkan busa yang banyak". Dalam pada itu, Pasta Colgate & Dee Dee (untuk kanak-kanak) turut mengandungi bahan yang sama untuk penghasilan busa. Dan sila pastikan barang yang anda guna tidak mengandungi paraben kerana paraben boleh menyebabkan kanser payudara. J&J dan kebanyakan pencuci muka mengandungi bahan ini.

4. Kepada penggemar makanan jenis MEE SEGERA (tak kiralah maggi, koayteow dsb), Pastikan berhenti makan dulu sekurang-kurangnya 3 hari selepas mengambil mee segera sebelum mengambil paket yang seterusnya. Maklumat yang dikongsi bersama dengan seorang doctor. Keluarga saya telah menghentikan pengambilan makanan ini setelah mendapat tahu berkenaan salutan wax ke atas makanan ini. Inilah yang menyebabkan mee segera tidak melekat antara satu sama lain apabila dimasak. Telah dinyatakan terdahulu melalui SEORANG AKTOR dari SBC (sekarang ni dikenali sebagai TCS). Beberapa tahun lalu, yang mana kariernya membuatkan beliau sangat sibuk untuk memasak, jalan mudah mengambil mee segera setiap hari. Kemudiannya beliau disahkan menghidap barah. Barahnya disebabkan wax dalam mee segera. Doktor juga memberitahu yang badan manusia memerlukan 2 hari untuk membersihkan wax dari sistem badan. Seorang lagi mangsa yang serupa ialah Pramugara dari SIA yang mana setelah berpindah dari rumah ibunya ke rumahnya sendiri, Dia tidak memasak tetapi kerap makan mee segera. Dia didapati menghidap barah dan mati selepas itu. Sekarang ini tindakan memakan mee segera bolehlah diistilahkan sebagai 'makan untuk mendapat barah'.

5. BAWANG GORENG SEGERA, Seorang kawan melawat ke sebuah perusahaan kecil membuat bawang goreng, dan melihat terdapat banyak straw minuman. Yang bewarna dan tidak bewarna diasingkan. Apa yang mengejutkan ialah straw yang tidak bewarna dicampur bersama gorengan bawang yang bertujuan apabila plastik straw tersebut dipanaskan, ianya melebur lantas menyaluti bawang tersebut. Sebab itulah kalau bawang goreng segera yang dibeli terdedah kepada udara tak akan lembik tapi kalau kita buat sendiri lembik dalam masa yang singkat sahaja.

Isnin, 24 Oktober 2011

Libya & QADDAFI ...FACTS THAT CANT BE DENIED


 
 
1. There is no electricity bill in... Libya; electricity is free
for all its citizens.

2. There is no interest on loans, banks in Libya are
state-owned and loans given
to all its citizens at 0% interest by law.

3. Home considered a human right in Libya –
Gaddafi vowed that his parents
would not get a house until everyone in Libya had a
home. Gaddafi’s father has
died while him, his wife and his mother are still living
in a tent.

4. All newlyweds in Libya receive $60,000 Dinar (US$
50,000 ) by the government
to buy their first apartment so to help start up the
family.

5. Education and medical treatments are free in
Libya. Before Gaddafi only 25%
of Libyans are literate. Today the figure is 83%.

6. Should Libyans want to take up farming career,
they would receive farming
land, a farming house, equipments, seeds and
livestock to kick- start their farms
– all for free.

7. If Libyans cannot find the education or medical
facilities they need in Libya,
the government funds them to go abroad for it –
not only free but they get US
$2, 300/mth accommodation and car allowance.

8. In Libyan, if a Libyan buys a car, the government
subsidized 50% of the price.

9. The price of petrol in Libya is $0. 14 per liter.

10. Libya has no external debt and its reserves
amount to $150 billion – now
frozen globally.

11. If a Libyan is unable to get employment after
graduation the state would
pay the average salary of the profession as if he or
she is employed until
employment is found.

12. A portion of Libyan oil sale is, credited directly to
the bank accounts of all
Libyan citizens.

13. A mother who gave birth to a child receive US
$5 ,000

14. 40 loaves of bread in Libya costs $ 0.15

15. 25% of Libyans have a university degree

16. Gaddafi carried out the world’s largest irrigation
project, known as the Great
Man-Made River project, to make water readily
available throughout the desert
country.

Sabtu, 22 Oktober 2011

tiPs mEnangaNi aNAk

by salju sakinah  on Wednesday, October 19, 2011 at 4:00pm
1) Jangan pukul anak dari lutut keatas

2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control

3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya . Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak

Sabda Rasulullah s.a.w. "Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)" dimana yang nak dipukul tu? Tapak kakinya ... bukan muka, punggung, telinga dan ditempat-tempat yang sensitif... itu salah...

4). Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

5). Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

6). Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

7). Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).

8). Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkaratermasuklah berbuat silap.

9). Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

10). Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

11). Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

12). Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.

13). Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

14). Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

15). Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

16). Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.

17). Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

18). Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

19). Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam,

20). Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

21). Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

22). Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.

"anak- anak ibarat kain pUtih. iBu bApa laH yanG mencoRakkanNya menjaDi yAhudI, nAsRani atAu mAjusI"

Lebih waras dari manusia

Viedo yang sangat sweet. Rilek minda kejap tengok haiwan yang penuh kasih sayang ini.
Video ni dah banyak kali jadi Most Viewed Video di banyak negara, dan sekarang mencecah 5 juta paparan dalam masa 3 hari.

Mual

Banyak masa terluang membuatkan saya banyak masa untuk buat benda2 yang orang lain buat. Baca berita, ye, saya memang jarang mengikuti berita tempatan dan dunia.

Tetapi saya rasa baik tak tengok berita. Rasa mual semacam dok baca berita.

Bapa liwat anak 23 hari, ibu kelar anak, budak 2 tahun digelek van dan lori tanpa belas kasihan, dan semalam Muammar Gaddafi ditembak mati. Dah orang tu menyerah , dengan penuh takut cakap jangan tembak jangan tembak, tapi pemberontak tetap tembak di kepala, tak lama lepas tu. Dan mayat dia dikerumun oleh muda mudi untuk merakamkan gambar dalam hp. Sadis betul. Tak ada rasa hormat langsung dekat orang muslim yang mati.

Buat saya pening.Kalau sekarang macam ni punya teruk perangai umat kat dunia, apa jadi masa anak2 saya membesar nanti. Rasa  tak ingin sampai ke peringkat di mana perangai manusia lebih teruk ini. Sekarang ni pun perangai mereka kejam, bak kata seorang penkomen, perkataan hina pun tak boleh nak diguna untuk describe sebab mereka lebih hina dari hina (perbuatan mereka itu).

Ya Allah, peliharalah keturunan ku daripada perbuatan seperti itu, peliharalah seluruh umat Islam, sinarilah hati kami dengan iman, berilah hidayah Mu kepada orang2 kafir, supaya kami dapat hidup dengan aman dan damai.

Oh ye, harap semua sedar bahawa adalah menjadi tugas kita menyampaikan dakwah kepada orang bukan Islam.
Petikan dari blog kawan saya-
"Malangnya kita umat Islam hari ini telah lalai dari tanggung-jawab yang diamanahkan Allah kepada kita untuk menyampai da’wah Islam kepada mereka yang belum terima Hidayah lagi. Allah swt mencela golongan seperti ini dalam Surah Al-Baqarah 2:140

“Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang menyembunyikan keterangan (saksi dan bukti) yang telah diberikan Allah kepadanya? Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang telah kamu lakukan”.
 Cerita benar :
Ada seorang makcik kerja sebagai penyapu sampah tetapi hidup dia amat bahagia dan tenang. Semasa menyapu sampah dan membuang kotoran, tangannya tak lepas dari memegang tasbih berzikir. Dengan sikapnya yang amat bersyukur dan tak lekang berzikir walaupun hidup susah,  dia berjaya memikat hati 300 orang Yahudi untuk memeluk Islam.

Pandang diri kita sendiri, apa yang telah kita buat untuk menjalankan amanah Allah yang satu ini.

Kata-kata seorang mualaf -
Kalau kita perhati keadaan sekeliling, kita akan dapati ramai yang masuk Islam adalah kerana perkahwinan. Ini adalah kerana orang-orang Islam di Malaysia hampir-hampir tidak ada melakukan da’wah kepada orang-orang bukan Islam sekeliling mereka. Dahlah tak buat kerja, nak sindir orang pula (sebab masuk Islam sebab nak berkahwin)!
Saya bukanlah tukar profesion jadi pendakwah pula sekarang, tapi saya rasa pening , bila ada kejadian ngeri, manusia mengutuk kaum tu kaum ini, bukannya mengutuk berkenaan perangai orang pada masa itu tapi mengutuk Kaum pula.
Kalau lah kebanyakan daripada kita boleh berada di bawah satu agama Islam saja, pasti kita akan lebih aman.          

Selasa, 18 Oktober 2011

Darling Yue Yue


Dear China I want to cry.
You left a beautiful baby girl to die
She was in the street & was hit by a truck.
... Not only once but twice she was struck.

Dear China I want to cry, when I
Hear how most of you just walked by
How could anything in the world be more pressing?
Than an injured child, for a child is a blessing.

Dear China I want to cry
For that one brave woman, who pulled her aside.
She called for help, pleaded and implored
But all her cries you ignored

Dear China I want to cry
I can't understand & want to know why
I watched Darling Yue Yue, so fragile and small
As her mother held her she was like a rag doll

Dear China I want to cry
I watched the video with my own eyes
Your people need to be set free
Of pathetic laws and your decree’s


Dear China I want to cry
For darling Yue Yue, you all walked by.
This baby girl who is only two.
I wonder would it be different if it was any of you?

Dear Darling Yue Yue
You are only two.
If I had a magic wish it would be
That you would live to one hundred and three.

Darling, Darling Yue Yue…

Sabtu, 15 Oktober 2011

langit

keadaan langit macam tu tanda ikan murah hari ni, kata mak saya masa kecik2.
menyusur hiway guthrie sangat best , dapat lihat langit terbentang luas sepanjang perjalanan.

Khamis, 13 Oktober 2011

Bagaimana ingin mempunyai jiwa yang tenang

Assalamualaikum.
Bagaimana ye? Memandangkan saya pun seorang yang mempunyai jiwa kacau bilau, sukar untuk menjawab soalan ini.

Bila kita mempunyai masalah, adakah mencurahkan masalah kepada kawan merupakan jalan terbaik untuk meredakan gundah gulana itu. Mungkin ye, kita akan dapat kepuasan sekejap kerana dapat meluahkan perasaan kita sekejap. Tapi adakah jiwa kita akan tenang? Rasa-rasanya tidak.

Adakah dengan melayari facebook, membaca membaca status update kawan2 yang tiada isi itu membuatkan kita lupa dengan masalah kita dan seterusnya hati akan tenang. Pun tidak.

Adakah dengan melayari blog2 ilmiah dan dakwah dapat menyelesaikan masalah kita dan seterusnya memberikan kita ketenangan yang kita mahu itu? Mungkin, tapi benarkah?

Dulu saya sibuk dengan anak2, sungguh kacau bilau jika ada perselisihan faham dan sebagainya. Minda saya kadang terfikir bahawa aku sedang melakukan ibadah, iaitu menjaga anak, menjalankan tanggungjawab sebagai isteri dan juga menjalankan tanggungjawab sebagai guru, kenapa hati rasa libang libu?

Kuncinya, kena menghadiri majlis ilmu agama. Aura yang kita dapat semasa berada dalam kumpulan orang yang datang ingin menuntut ilmu dan aura berdekatan dengan guru tidak sama dengan hanya mata kita membaca benda ilmiah. Berada dalam majlis ilmu agama itu lebih memberikan ketenangan, hinggalah kita balik ke rumah. Rasa hati sukar digambarkan. Rasa diri terlalu jauh ketinggalan.

Bukanlah maksud saya untuk mengatakan saya sekarang ini sudah baik atau apa2. Cuma bagi yang rasa tiada arah ingin dituju, kenapa hati rasa libang libu, itu adalah caranya. Mungkin ada cara lain, yang di atas itu cumalah pendapat saya yang menjelaskan tentang pengalaman saya sahaja.

Banyak lagi yang nak ditulis, tapi kesuntukan masa.


Assalamualaikum.

Selasa, 11 Oktober 2011

Wanita Muslimah Alternatif Terkini & Kuasa Minda

Assalamualaikum

Ya Allah, sukar digambarkan dengan kata2. Betapa saya rasa bersyukur sangat diberi peluang, Allah gerakkan hati kawan lama saya untuk mengajak saya ke Majlis ilmu anjuran assohwah ini. dan syukur juga suami dengan senang hati memberi kebenaran, siap tunjuk jalan lagi, dan sanggup untuk jaga anak2 pada hari ahad lepas.

Sukar nak digambarkan dengan kata2 tentang perasaan saya sekarang. Saya memandang semua orang dari perspektif yang berbeza sekarang, samada memandang suami, anak2, keluarga, anak murid dan masyrakat. Jika ada masa saya akan menulis tentang apa yang saya dapat pada hari itu.

Betapa saya rasa ingin ajak semua kawan, kakak saya dan semua wanita untuk hadir lagi dalam majlis sebegini. Seramai 230 peserta dari serata negeri datang untuk mendengar. Perserta2 terdiri daripada golongan profesional hingga ke surirumah. Salute dengan suri rumah. Ada wanita yang bawa anak kecil baru beberapa bulan, cukup kagum dengan semangat dia terus dengar walaupun kadang si kecil itu menangis. Ada yang naik bas dari Terengganu dan sampai pada pukul 4 pagi lagi di Shah Alam. Betapa saya rasa hairan, duduk di dalam bilik sejuk itu selama 8 jam, tapi tak rasa bosan langsung. Subhanallah.
-Maaf, kalau orang kenal saya yang kasar ini mungkin sedikit geli kalau saya macam berlakon sebut2 nama Allah. Tapi insya Allah, saya berdoa semoga hati ini tidak berbolak balik lagi. Sesungguhnya, hidup dan mati kita hanya untuk Dia yang Satu..

KLIK SAMBUNGAN

BOLEH BACA INI JUGA SEBAGAI TAMBAHAN

Jalan kelab golf Sultan Salehuddin

Perbadanan Perpustakaan Shah Alam


Satu level disediakan untuk kanak2, Siap ada pentas, yang dalam
gambar ni bukan pentas.

Catriona Ross, Prof Muhaya dan Ustaz Fauwaz Fadzil Nor