Ahad, 18 Disember 2011

Kak Yu

Sejak ada Kak Yu (Tengok pic ) saya rasa best.
Tak sunyi. Kehadiran Kak Yu sangat membantu saya. Mujurlah dia nak duduk sini sepanjang cuti sekolah untuk menemani saya.

Cukup heran macamana dia boleh membesar sebagai anak yang lemah lembut , dan berkasrisma. Dia sangat lembut, rajin dan juga jadi pengawas di sekolah nya. Dikala remaja lain suka berkepit dengan telefon bimbit, dia tidak. Dan dikala remaja lain sibuk dengan FB dan sebagainya, dia tidak,  walaupun dia memiliki netbook dan broadband (ayat....)

Sikap Kak Yu ni macam saya zaman remaja dulu, TERLALU hormatkan orang (perasan) . Sekarang dan jadi biasa2 saja sebab dah dewasa dan banyak benda dilalui . Dulu bos saya ada pernah cakap, -awak ni macam takut dengan saya - sebab bila saya lalu depannya saya senyum dan tunduk. Saya bukan takut tapi hormatkannya.

Kak Yu ni jenis tak sedap duduk saja kalau saya tengah buat kerja sampai saya kena cakap "tak de apa2, Achik boleh buat sendiri", setiap kali saya buat kerja sebab dia terus bangun dari tempat tidur, dari tengok tv dan sebagainya, dan macam nak tolong,  padahal saya cuma buat kerja2 rutin.  Kalau dia  duduk di sofa dan saya pergi ke ruang tamu,  dia akan cepat2 bangun , dan duduk di lantai saja. Kesian dia, dia bukan takut dengan saya, tetapi hormat. Tak mahu dikatakan rilek2 saja.

Padahal dia bukan orang gaji saya, dia adalah anak saudara saya, anak kepada kakak yang amat saya sayangi. Kakak dengan saya dulu sangat rapat kerana ada ketika kami membesar berdua sahaja. Kalau saya tidur , kakak duduk tepi saya tampar nyamuk. Lama....sampai dia sendiri tertidur.

Dan Kak Yu cukup sayang dengan 3 stooges -Ezzam Hafiy dan Akif.

Sebenarnya masa cari bibik dulu, ni lah sikap yang saya nak. Bukan nak suruh buat kerja gila2 sebab saya pun kesian tengok cara bibik2 lain di layan, muka sedih betul. Ambil bibik cukup sekadar untuk meringankan beban saya. Bukan menghilangkan beban. Memang saya nak buat dia macam PEMBANTU sahaja, bukan MENGAMBIL ALIH TUGAS. Tapi saya dapat macam ni , macam ni. Buat saya serik. Jadi sekarang saya sedar, layanan yang bagaimana patut diberikan kepada mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan