Isnin, 5 Disember 2011

Kabus dan hukum karma

Kabus

Sepanjang-panjang perjalanan melalui hutan Grik hingga Lenggong saya ditemani pemandangan yang sangat cantik, bukit berkabus. Terasa nak memiliki sebuah kamera  padahal sebelum ni tak anggap itu sebagai benda penting. Hati terasa ingin ambik gambar dengan hp buruk saya, tapi takut hb syak saya ada blog atau apa2, kalau dia tanya mesti saya kelam kabut nak jawab. Malu. Kalau dia tahu tapi buat senyap tu lagi ok.


What goes around comes around / Karma

Dulu cikgu BM saya masa form 4 nama Cikgu Yusof. Baik dan lembut orangnya. Bila dia mengajar pelajar kelas saya selalu bercakap sesama sendiri. Kawan saya kat sebelah turut tanya macam2 aka ajak besembang ,  kadang2. Saya selalu geleng kepala saja tanda tak mau sembang dan tunjuk cikgu tersebut supaya dia tahu saya taknak sembang sebab cikgu tengah mengajar. Saya buat macam tu sebab saya andaikan kalau saya jadi cikgu dan murid bercakap2 sesama sendiri..alangkah..sedihnya hati saya. Saya harap bila saya jadi cikgu nanti saya akan dapat murid yang baik macam saya juga. Tapi...rupanya tak. Jadi kata2 di atas tu macam tak berapa betul je. Walaupun cerita ni lebih sesuai untuk kata2 buat baik dibalas baik buat jahat dibalas jahat, tapi saya nak guna juga kata2 di atas tu untuk menceritakan cerita yang tak berapa sesuai seperti di atas dan juga di bawah.

Tadi exam perakaunan. Pelajar menjawab macam tak cukup masa, dan semua sangat fokus, takde sorang pun minta izin ke tandas.

Tadi juga ada seorang calon SPM jatuh motor. Kesian. Banyak juga luka dia. Dia bagitau guru / ustaz sekolah dia, ustaz tu kata "Ha..! tu la, naik motor lagi."

Sejam berlalu dia cuma jawab 1 soalan saja. Saya bagi ubat tahan sakit, walaupun perbuatan ini dilarang tapi saya kesian tengok dia yang duk ketuk2 lutut dia sebab berdenyut2, katanya. Saya offer ubat sebab dia nak keluar awal dan rehat tepi dewan. Saya fikir lebih baik makan ubat dan rilek sekejap dan kemudian jawab soalan bila sakit berkurangan. Lepas makan ubat katanya lagi sakit, alamak! Dia terus ketuk2 lutut dia sampai habis masa 2 jam 30 minit.

Saya kesal sebab tak ada orang ambil berat pasal pelajar yang tengah bertarung untuk masa depannya. Saya kesal sebab saya tak boleh buat apa2. Kalau lah ustaz tu bawa dia ke klinik dulu dan dokt  injek ubat tahan sakit mesti dia dapat jawab dengan lebih baik. Saya tak sanggup orang sekeliling buat macam tu kat Ezzam, atau Hafiy atau Akif kalau mereka dalam situasi begitu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan