Khamis, 17 November 2011

Macam-macam

Selamat

Tadi sebelum mula exam maths, calon SPM minta keluar untuk ambil kalkulator yang tertinggal. Saya benarkan sambil tengok. Mak ai..jauhnya tinggal beg di seberang jalan. Tak takut ada kecurian lansung. Memang boleh percaya la warga sekolah ni. Kalau sekolah saya, beg letak luar kelas sahih hilang segala isi.


Gigih

Semasa exam, kesian tengok pelajar yang tidak dapat menjawab, tetapi tetap gigih cuba menjawab. Kalau pelajar sekolah saya mesti dah lama give up, setengah jam dah berduyun2 keluar kecuali kelas yang pandai.


Kemudahan dan keupayaan berfikir

Kertas surih
Pelajar yang membawa kertas surih diarah meletakkan kertas surih di luar. Saya pun tak tahu apa itu kertas surih, rupanya kertas yang digunakan untuk menjawab soalan translasi. Lebih senang kerja menggunakan kertas itu. Translasi adalah topik saya minat, proses mencari jawapan sangat enjoy. Sekarang pelajar di ajar guna benda tu pula?Alahai..patutla pelajar sekarang tak berapa nak berfikir.

Kenapa saya kata begitu?
Semalam subjek sejarah, contoh2 soalan  bahagian A
- berikan 2 keburukan pendatang asing
-berikan 2 kebaikan pendatang asing
-kenapa negara kita masih dibanjiri pendatang asing walaupun setelah lama merdeka
-apakah tajuk lagu di atas (negaraku)
-apakah perasaan anda bila lagu itu dinyanyikan
-berikan 2 sebab kenapa anda berperasaan demikian.

Hanya 1 soalan yang berdasarkan fakta, tak membaca tak boleh jawab, soalan 2,3 ,4 semuanya memerlukan pelajar berfikir, tetapi pelajar2 kata soalan sejarah susah. Pelik. Ni semua mesti sebab mereka terlalu dimanjakan dengan cara senang belajar.

Kalkulator

Saya rasa dulu tak boleh guna kalkulator untuk matematik. Sekarang boleh. Jadi pelajar hanya duk tekan kalkulator saja, tangan tak bergerak menulis sedangkan untuk menjawab Math, tangan kena bergerak baru idea keluar mencurah2 (pandai le ...-ye betul, tak tipu).


Angin kus-kus

Semalam pelajar senggugut sampai menangis tak boleh duduk. Kesian dia. Hanya yang pernah alami saja yang tahu sakitnya. Panggil cikgunya, saya offer panadol tapi cikgunya tak mau. Dia cari ustazah dan bagi pelajar tu air yang dibaca dengan ayat Quran. Lepas tu dia ok, maklumla, sekolah agama.


Lembut bukan aw

Saya kejutkan pelajar yang tidur sebaik sahaja exam bermula.
-Dik, dah mula
-Hem..dah mula..? (Dengan suara yang lembut. Saya terkejut sebenarnya sebab seingat saya , tak pernah dengan suara lelaki / pelajar lelaki selembut itu. Lembut bukan pondan maksud saya. Lembut yang lembut. Ini diakui oleh guru India yang jadi pengawas di situ, pelajar lelaki sekolah ini lembut. Pelajar perempuan sudah tentu.)

3 ulasan:

  1. saya juga sukakan kelembutan... terutama belaian tangan ibu.... ;)

    BalasPadam
  2. ye kan.semua orang sukakan kelembutan..:)

    BalasPadam
  3. memang kertas surih takboleh bawak spm ye :/

    BalasPadam