Rabu, 7 Oktober 2009

Pengalaman ngeri..

1 Sept..
Sakit perut yang amat..(memang sakit perut sentiasa dah 3 minggu) tapi kali ni memang dapat rasa masa bersalin dah nak tiba.

2 Sept
Kul 12mlm gi sepital swasta..reject sebab katanya jalan tak bukak punn..mungkin baby ade problem..nak call doktor takut tengah sibuk nak bersahur..dia suh gi sepital Selayang..cek sana..dah 1cm. Aku mintak nak balik rumah..(padahal aku nak ajak suami gi operate sepital swasta..)hehe..aku memang jenis tak tahan sakit la..suami wat derd sambil gelak2..anak dah 3 pun macam ni tak berubah-unah gak katanya..(memang aku dari anak pertama asik mintak nak operate jer..truk kan...)..Puisi Ratih tu aku eksen je..

So balik umah mentua ..sakit tak tahan ..makin rancak...tadi discharge kul 2..aku ajak hubby gi sepital semula kul 5 pagi.Buat malu jek..

Adoi mak aii..sakit nak bersalin kali ni le yang paling sakit banding dulu-dulu.
Dah le dah 5 cm..aku masih dok kat kerusi..katil penuh..nyesalnya tak gi sepital swasta awal2..(Sebenarnya aku memang tak tahan tanggung kesakitan untuk perjalanan yang jauh ke sepital yang aku book awal2 tuh), dah 5 cm gini..ngan suami takde kat tepi nak tolong..sulitnye kurasakan.

Kul 8 pagi..tanpa amaran..tanpa pecah ketuban tetiba nak terbersalin..kelam kabut depa tolak ke labour room..hubby baru tinggal bilik menunggu 5 minit..tak sempat pun tengok aku ditolak ke labour room..baby dah kuar..cepatnya.Alhamdulillah..

Tapi yang amat terkilannya..lepas kuar baby bidan dok ralit borak2..tak kuarkan uri terus..lekat uri..sampai 4 doktor cuba kuarkan tak berjaya gak..sebelum doktor, bidan tu kuarkan tak berjaya..ape taknya..suh aku selawat dorang dok borak..lain pengalaman masa kat swasta dulu doktor pakar terus kuarkan uri sambil berselawat tak henti2. Doktor senior marah-marah sebab bidan lambat-lambatkan kuar uri..aku terpaksa ke bilik pembedahan..elok-elok bersalin normal..kena pulak epidural (bius separuh badan).tapi takleh gak...aku rasa sakit gak..bius lak seluruh badan..humang ai..komplikasinya dah tentu le menyakitkan hati aku..tapi syukur aku selamat. Ni mungkin balasan dosa-dosa aku le. Pasrah saja.

Badan takleh nak gerak langsung sampai 5 jam. Lepas 5 jam pun aku masih lemah ngan wayar cucuk sana sini. nasib baik baby tak menangis...

Cerita sebulan lepas...sekarang dah sihat..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan