Jumaat, 16 Oktober 2009

Mek...

Ni entri flashback..tak tulis kat sini rasa tak lengkap pulak, blog ni lebih kurang macam tempat aku mengadu.
Mek kurang bercakap sejak 4 hari lepas. Sepatah tanya sepatah jawab..kadang-kadang macam di alam khayalan. Aku ingat dia dah boring terkurung jaga aku pantang. Kebetulan kawan aku datang ke rumah tanya jalan ke rumah kawan yang buat open house di Tasik Puteri. Aku hari ke 41 drive ke sana bawak sume anak-anak, mek n maid. Balik mek cakap penat. Lembap betul aku..aku ingat penat biasa je. Aku bagi panadol.
Esoknya mek masih kurang bercakap, aku tanya nak pergi tak tengok sedare yang sakit tu (yang dapat saka tu) bengong kali kedua aku..bukan tak tau mek aku jenis lemah, selalu terkena benda-benda pelik ni. Aku ingatkan sejak dia makin tua, tambahan dia selalu berzikir, pendinding dia kuat, tapi rupanya...
Esoknya lagi mek mula mintak aku bawak dia gi berubat -bukan berubat kat sepital nih..(selama ni memang dia tak pernah mintak aku buat ape-ape). Mungkin rasa tak tahan sangat sakit tu yang mintak tu. Dalam pada aku dok tepon-tepon mintak alamat tempat berubat sume..mek macam meracau..terketar-ketar mengeluh Ya Allah, Ya Allah macam tahan sakit..(suara macam masuk benda lain) dan terus tak sedarkan diri. Aku terketar-ketar panik call pakcik aku kat Shah Alam. Dalam masa tunggu pakcik dari shah Alam ke rumah aku masanya cuma 1 jam..tapi dek kerana tak tahan rasa sakit dan panas tu mek aku suruh aku gi mintak air penawar rumah uztas..ngangkut la aku anak kecik aku tuh..takde lak ustaz..dia suh lak gi mintak umah ustaz lain .dalam hati aku menderita betul tu mek aku kalu tahap gitu).
Pakcik sampai, carik tiket kapalterbang, lambat pulak flight (mlm). Pakcik amik keputusan nak antar ke Kelantan. Dorang tido kat Manek Urai. Aku lega ingatkan mek dah baik sebab asalnya dia suh di antar terus ke umah tok sedara kami yang pandai berubat benda-benda gini.
Hari ni aku call..mek sakit teruk gak. Mereka kat umah tok sedara aku. Mek tak sedarkan diri 30 minit. Tok kata mek termakan benda..dia kepanasan berputar dalam badan, aku tak berani menuduh, kengerian..Ya Allah..jauhkanlah keluarga ku dari bala.
Aku tertekan, suami ke Syria hari ni, mek takde, yang duduk ngan bibik je. Orang kat kampung dah kelam kabut risaukan aku n anak-anak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan