Rabu, 16 Mei 2012

Selamat Hari Guru 2012

Segan sikit,
Almaklumla sekarang ini orang yang mengutuk guru lagi ramai dari yang suka guru.

Eleh..cikgu2 ni beria sambut Hari Guru, padahal keje takde setara mana pun..atau
ala...guru zaman sekarang, keje nak gaji saja, beria sambut Hari Guru tu pekehal..

Erm..sapa yang keje taknak gaji...tok imam pun kena ada gaji sekarang, kalau tak, nak sara hidup dengan apa,
lainla kalau hidup bercawat makan daun ngan buah kat hutan ngan king kong nun. Jadi, pokoknya, kerja dengan betul supaya terima gaji yang berkat.

Semalam Ezzam cakap, "Bu..esok kena bawa bunga, hadiah kat Cikgu Mgsh, Cikgu Mla, Ckgu Su"

La,,,..penat la pulak nak keluar malam2 buta. Ingatkan dorang tengah exam so tiada sambutan. Lagipun tak biasa la pulak sediakan hadiah Hari Guru ni, jadi tak ingat nak sediakan awal.  Takpe lah ye abang Ejam, esok ibu beli. Mula2 dia takut nak pegi sekolah hari ni sebab tak bawa hadiah, tapi sebab saya pos dorang ke rumah pengasuh pagi2 buta lagi, so,,takdela banyak songeh, kena la jugak dorang pegi sekolah. Dan saya dapat bersekolah pagi hari ini untuk sambutan Hari Guru.-Hari ini sebenarnya hari cuti peristiwa, diambil khas supaya guru 2 sessi dapat sambut Hari Guru bersama2, kalau tak, PPD ni takkan bagi seharipun hari sekolah berlalu tanpa sessi belajar. Pergh..macamana tah budak2 sekarang, belajarrr saja sepanjang tahun. Ada event gajah rimau pun, belajar tetap belajar. Tu yang jadi makin pandai budak2 sekarang tu.

Semalam pelajar tanya, "Cikgu nak hadiah apa untuk hari guru?"
"Taknak apa2, cukupla awak bagi tumpuan masa cikgu mengajar dan jadi murid yang baik"
Budak tu memang baik dari segi adab, cuma dulu suka ponteng, sekarang dah ada dalam kelas selalu lepas saya lapor pada kaunseling.

Tapi hari ni, ramai la jugak yang bagi hadiah. Gi sana gi sini ada la yang menyapa dan bagi hadiah seketul. Mungkin sebab saya ajar Form, budak2 kecik lagi dan terbawa2 dengan budaya sekolah rendah. Bila dah Tingkatan 2 nanti dah malu nak bagi hadiah kat cikgu. Walaupun tak mengharap, tapi tak dinafikan hati berbunga bila terima hadiah, yang tak seberapa dari murid.  Walau tak seberapa, cukup saya hargai ingatan mereka terhadap saya..Baru sedar, mungkin ingatan itu yang lebih saya suka.

Untuk ibu bapa yang menyinggah, terima kasih untuk masa yang diluangkan cari hadiah sempena Hari Guru, dan terima kasih untuk wang yang diperuntukkan untuk beli hadiah2 itu.-Sengkek juga kalau ramai anak. Kawan saya peruntukkan 300 setiap tahun untuk hadiah hari guru anak2 nya. Banyak jugak tu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan