Rabu, 2 Mei 2012

Sedih

Hari ini pergi bayar yuran tadika 3 beradik itu. Jumlahnya RM1150, sebab semester baru ada buku kerja baru, selalunya 712.

Intai Ezzam dari pintu kelas yang terbuka, dia bercakap dengan kawannya, sebab kawannya tanya sesuatu.

Tetiba dengar suara cikgu marah, kuatnya ....(terdengar nama Ezzam, hati menafikan, tak sanggup dengar anak saya kena marah macam tu). (Saya rasa sebab tak siap homework. Tetapi Ezzam ada buat homework dengan ayahnya semalam)

Lepas ambil resit saya intai kelasnya sekali lagi. Nampak muka dia macam nak menangis, masam,
kawan kat sebelah cuit2 pun dia buat tak respon.

Saya tanya pengetua ," Anak saya ke yang kena marah tu?" soalan tak bertapis tapi saya rasa tak sabar nak tahu betul ke dia kena marah, dan begitu hebat sekali kena marah.

Jawab pengetua " Bukan, selalu yang kena marah tak buat homework, dan dipanggil ke depan".

Tak tahu apa motif saya menulis, bukan menuding jari mengatakan cara cikgu dia salah.
Tapi hati saya sedih dengan cara kanak2 ini melalui hari2 awal persekolahannya dengan cara kena marah dengan kuat bila tak siap homework. Homework mereka sangatlah banyak dan ada   setiap hari. Kadang-kadang  4 buah buku, setiap buku ada 4 muka surat perlu dibuat, jadi jumlahnya perlu ditulis adalah belas. Selalunya Ezzam bawa balik 3 buah buku, pukul rata homework dia adalah 10 mukasurat setiap hari.

Saya pandu kereta pulang dengan slow sambil berfikir. Salah siapa semua ni, semua nak marah2 nak tengking. Bila mereka besar jadi anak murid saya, mereka juga perlu dimarah untuk buat homework sebab dan biasa kena marah, walaupun untuk buat satu mukasurat saja.

Saya ada membaca beberapa buah blog yang ada pengalaman membesarkan anak kecil di negara orang, anak2 mereka tak pernah dilihat menulis langsung, tetapi dapat campur tolak nombor dengan baik, padahal baru berumur 4 tahun. Dan guru2 sambut pelajar dengan pelukan. Memang logik kalau mak bapak yang ada anak kecil yang pernah hidup luar negara fobia nak balik semula ke Malaysia sebab risaukan sistem pendidikan negara ini.  Rakan saya menceritakan, kalau anak dia hendak solat, guru tolong jaga sepanjang mereka bersolat, walhal guru tu bukan Islam pun. Persoalan berlainan kaum dan agama tidak timbul, tetapi masalah kita sekarang adalah sikap dan pemikiran. Bila negara kita nak jadi macam negara mereka juga? Macam mana agaknya nak ubah pemikiran seluruh rakyat. Persoalan yang saya tidak dapat dijawab.

2 ulasan:

  1. ermm...betul Ah, budak2 sini dididik dgn kasih sayang..tapi sampai habis high school jer la sekitar umur 18. pastu dah dikira dewasa pandai2lah hidup :)

    Tapi pendidikan peringkat awal mmg tader teori homework bagai. Budak2 cuma diajar pergaulan, vokasional, basic kehidupan lah pendekata. Sebab tu kita tgok budak2 kecik dia communicate mcm org dewasa...contoh Ah tgok junior mastrechef tu. Umur sekitar 9 tahun baru pandai menulis mengira belajar teori bagai pun silibus tak berat cam tmpat kita.

    Tapi akhir2 ni dorang nak contohi sistem kita dah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye kan, patutnya macam tu la..bukannya kejar suruh habiskan work book yang banyak tu. budak kecik baru nak tengok dunia luar sepatutnya tu saja yang dorang belajar, basic kehidupan. dan sebab tu org negara luar tu lebih berbudi bahasa sebab cikgu2 mereka takde la kejar2 marah2 mereka jika tak buat homework.Tetapi sy rasa parents dekat malaysia ni ramai juga yang nak suruh anak2 pandai baca mengira pada umur yang seawal mungkin.

      Kenapa dorang nak tiru contohi kita pulak?

      Padam