Rabu, 9 Mei 2012

Lagu kenangan





 Sedap kan lagu ni? Tiap2 pagi kalau hb ada saya dikejutkan dengan bunyi lagu ni sbb ni alarm phone dia.

 Jiwang karat dia tu. Orang pasang la zikir pagi ke ape ke, ada jugak pekdah.

 Jadi tiap pagi jugak saya jiwang mengimbau kenangan tahun 1993. Umur baru 16 thn tapi gi kerja kilang di Gua Musang dengan harapan dapat la cari duit lebih. Tapi kerja tak sampai sebulan saya demam teruk berpanjangan. Saya masih ingat dr tu tanya , "umur 16 tahun kerja?" Tak pernah jumpa ke apa orang kerja awal umur macam ni.

 Walaupun demam teruk , ni antara kenangan manis saya.
 Berada di samping kakak kesayangan, dilayan manja oleh dia kerana kami jarang bersama. Sebab semua membesar berterabur, tambah saya , dari umur 13 dah masuk asrama.
Tiap hari dengar lagu Rahmat ni empatbelas ribu kali.
Sampai sekarang pun kalau dengar lagu ni, dia mesti tanya "adik ingat lagu ni,?"
Ingatttt..mana boleh lupa.

Memori yang tidak boleh dilupakan.
Masa tu juga saya rasa beza layanan orang keliling terhadap orang yang mereka rasa good looking. Saya bukanlah masuk kategori cantik, sedap dipandang pun tidak, sebab kalau pegi kota bharu tu takde sapa pandang pun. Tapi bila kerja di tempat hulu itu, tiap kali lalu ke mana pun mesti ada orang dok memanggil keliling kelalang,dengan tujuan menarik perhatian. Pekerja perempuan pun asyik dok interview. Rasa macam artis pun ada. Dorang2 tu agak hensem jugak..kalau laki aku baca mesti kena pelangkung. Bila sakit berdesup orang tolong, termasuk la pekerja2 perempuan. Dunia macam tak adil kan.

 -Geram bila baca dialog lelaki, "aku kalau dapat bini cantik macam ni, tak keluar rumah la.."
Oit..! Bini cantik baru nak berkepit dan nak layan macam sebetulnya bini ke. Orang tak cantik pun ada hak dia yang patut kamu tunaikan.Kamu pun bukan hensem mana pun..."

 ditujukan untuk semua lelaki di seluruh dunia. 

5 ulasan:

  1. ehhhh... kito sebaya!
    jap.. cikgu skoloh asrama mmano?
    schoolmate kah kita??

    BalasPadam
  2. yo erh?
    sekoloh ahmad maher from1-3,
    mrsm kb form4-5.
    awok?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Faris Petra 90-94
      Dkt jh kito
      Mungkin pnh selisih
      ;-)

      Padam
    2. Faris Petra 90-94
      Dkt jh kito
      Mungkin pnh selisih
      ;-)

      Padam
  3. saya matrik ukm kat faris petra. lambat setahun kalu tak mesti kenal.kg kat mana. saya pasir mas.

    BalasPadam