Selasa, 17 April 2012

Hangin

Heran saya. Sebagai orang yang tak berapa nak celit IT , saya heran bila bukak blog ni guna IE , komen tidak kelihatan, bila guna Google Chrome, boleh pulak nampak. Begitu  juga entry untuk blog yang saya ikuti., takde entry baru padahal ada. Tetapi bila nak update, guna IE saja boleh.

Ok, dah. Memang tak berapa nak ada perasaan pun nak menulis, masih lagi di awangan, cuma 2 hari ini saja macam baru sedar keadaan sekeliling.

Tapi dalam keadaan tak keruan dan mabuk2, saya masih sempat menjenguk ke beberapa blog baru, sebagai ubat mabuk, kalau tak nak termuntah tak tentu hala.

Hari ini saya nak meluah sedikit. -

Saya dapati banyak benar respon atau komen kalau blog itu suka menyatakan atau komplen keadaan sekeliling, TAK TERMASUK BLOG DALAM BLOGSLIST SAYA- saya tulis entry  ini bukan untuk dapat respon tapi untuk meredakan hangin dalam badan.

Badan saya terhangin bila blog2 itu mengata guru.
Ayat2 sinis, "alahai guru..." diikuti dengan ayat2 mengata.
Atau "Ah..perangai guru2 sekarang..."
Nak dikomplen saya rasa takde mood untuk turut mengomen, kerana selalu yang komen adalah yang terima segala , dan menyokong, bosannya.Ye ye ye ye betul betul betul, guru begitu guru begini. Saya bagus walaupun cuma  jadi gstt.

Baru jadi GSTT sebulan, dua bulan tiga bulan , mengaku diri cukup ciri-ciri seorang guru, membuat saya nak termuntah. Tahukah kamu bahawa ramai guru2 tetap yang pernah menjadi guru sandaran mengatakan mereka tidak pernah merasa stress semasa menyandang jawatan itu, sebab tugas kamu hanya mengajar, dan kalau ada tugas lain cuma adi pembantu di beberapa function. Kamu tak perlu handle persatuan, permainan, rumah sukan, kursus, jadi setiausaha, tak perlu jadi guru kelas (kalau kurang setahun bekerja) . Paling banyak kerja pun, kamu cuma jadi PEMBANTU, bukan bertanggungjawab sepenuhnya. Dan bukan saya sehari dua melihat gelagat guru2 sandaran. Berborak2 berborak, berborak, mc beramai2, mc pada hari yang penting dan sengaja menghumbankan kerja yang sepatutnya mereka buat, kepada guru senior (maaf, bukan tempat saya bertugas sekarang. Bukan saya saja yang terkena tetapi guru2 senior yang lain juga terkena dengan sikap mereka.

Ergh,bosan. Saya taip saya padam saya taip saya padam. Banyak2 mengata pun tak elok.  (sikit pun tak elok). Mesti orang tak suka bacaan negatif.

Saya pernah tengok filem Hindi lakonan amir khan dan budak disleksia.
Katanya " Pernah tengok kehidupan di Kepulauan Solomon?"
             "Tidak, kenapa?"
              "Di Kepulauan itu, jika mereka tidak mahu pokok tersebut, mereka tidak menebang tetapi  
               beramai2    mengelilingi pokok tersebut dan mencaci. Lama kelamaan pokok itu akan mati."

Saya rasa jiwa saya hampir mati tetapi tiada kaitan dengan gstt.

Maaf semua yang pernah jadi guru sandaran tak terlatih , yang betul2 baik dan jalankan tugas. Saya cuma emosi bila terbaca beberapa entry yang mengata guru dan  merasa diri mereka cukup bagus. 

2 ulasan:

  1. Kakak & adik sayo cikgu..
    adik ipar pong cikgu..
    bestfren cikgu..
    kade2 sayo sapa male ikut besfren program d skoloh..
    kade2 nk g lunch jah dge besfren ari wiken pong delay sebab dio keno g sekoloh dulu..
    sayo pehe guano tanggungjawab cikgu..
    cikgu buke supo gstt or cikgu praktikum yg hanya ado tugas, cikgu ado tanggungjawab!

    *sekian. sy tolong emosi*

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihihi,
      sengih dan suka saya baca komen awok.
      lap u very much.
      tq ceriakn saya

      Padam