Ahad, 29 April 2012

Bulan jatuh

Adakah itu satu tajuk yang melampau? Harap2 tak ada yang meluat.

Bukan bulan jatuh ke riba, tetapi maksudnya April yang tidak mengembirakan.

Saya rasa begitu sebab semua yang terjadi pada bulan ini adalah semua tidak best,
kecuali birthday hubby yang mana dia beli sendiri kek spongebobnya. Kesian hubby, birthday dia,
dia beli kek, birthday saya, dia beli kek, anniversary pun, dia beli kek. Tanpa gagal, sejak 9 tahun.
Kesian dia dapat wife macam saya. Sebenarnya buat kek sendiri pun buang duit
saja, bukan saya ada masa nak masuk dapur selalu buat 2, 3 kek. (bukannya beli barang terus habis pakai kan,?mesti nak kena pakai 2, 3 kali.  Hubby cukup marah kalau membazir. Cover balik. Ok, ni selingan.

Birthday cake Ayah 36 tahun, khas untuk anak2nya.


Saya bukak dan tutup ruang post entry berkali2. Ni tanda bulan turun. Tah kenapa semua serba
tak kena.

Nak cakap pasal apa, moral yang down ke.

Baru saja saya menulis tentang hati saya yang bengkak
kerana profesion saya dikutuk2 -ok..masih boleh bertenang. Iyerla kan..ramai jugak orang yang
komplen tentang profesion doktor. Tetapi dr sorang ni tetap selamba saja, menulis hal tugas dia
saja. Bagus, profesional.

Tetiba terbaca status friend di FB-friend di Fb saja, bukan kawan.

"untuk kawan2 yang bekerja sebagai guru, aku cukup meluat baca status korang  yang mengatakan korang la paling banyak kerja....bla bla..." ayat seterusnya dah tak ingat, malas pula kopipes, kerja print screen status FB  orang dan letak dalam blog memang saya tak suka.

OoO,,,rasa terhina sungguh dengan ayatnya itu. Saya pun tidak berapa setuju jika guru2 pakat2 dok share tulis tugas guru panjang berjela di Fb, yang menengoknya kawan2 yang memang diketahui cukup anti sangat dengan guru sekarang ini, lainla kalau share untuk tatapan kawan2 guru saja, boleh gitu?

Dan komen untuk status,

Ni lah kerja paling susah di Malaysia ni, kalah tukang cuci tingkap klcc, posmen,bomba, tukang kebun.

Kenapa banding tugas guru dengan mereka. Sama kelulusankah? Bukanlah memandang hina kepada mereka  tetapi perbandingan beban kerja itu tidak kena. Rentetan buah pandangan dari seorang PTD yang cukup hangin bila kesatuan guru menolak PTD ditempatkan disekolah.
Yang perempuan (bukan my friend) siap cakap kepala hangguk lagi untuk guru (untuk status lain). Indah sungguh, ditujukan untuk seluruh2 guru2 di Malaysia.

Sedih sungguh.

Dan saya dipaksa rela ke kursus PBS -pentaksiran, selama 3 hari. Tq hb kerana sanggup cuti jaga anak2. Dapatlah saya berlepas ke tempat kursus dengan hati tenang dan makan sedap. Nampak sangat dah lama tak masak, bau dapur pun nak muntah mana boleh masak. Aduh..Rasa nak menangis makan asam pedas ikan merah, dek kerana sedapnya. Selalu saya tak pernah nak menceduk masakan itu kalau ada kat kantin.   Tak pernah masak asam pedas? Tak. Kesian hb mu.
Kesian dekat saya sebenarnya sebab masak selalu utamakan tekak hb dan anak2.

Dan tempat kursus itu, sekolah rendah baru dengan infastruktur yang terkini, kuantiti pelajar yg sedikit ( ke sebab mereka kecik jadi nampak sedikit)  sangat mendamaikan. Kalau semua sekolah macam tu kan best, tenang sikit cikgu2. Ni tidak, asik kena langgar saja dengan pelajar2 besar tetapi bersikap kanak2 ribena berlari turun tangga dan berkejar keliling sekolah. Dan kadang2 terpegang ludah dorang yang suka meludah di tangga. Tetapi ...Saya pernah terbaca yang seorang ibu ini cukup membangkang bila sekolah anak dia ada tangga guru dan tangga pelajar . Katanya "apa salahnya guru2 yang berpakaian cantik bergaya sakan itu menggunakan tangga bersama anak murid untuk beramah mesra dengan anak murid". Sedikit mencekik ayatnya. Tetapi sekarang ni mana ada dah tangga guru dan murid, semua diredah.

Dan saya terpaksa pula jadi penyelaras pentaksir berasaskan sekolah untuk Sains. Dalam blur2 kemabukan melanda, harap2 lepas ni akan ok, tetapi kerja sudah menghambat pada minggu ini kerana tuntutan SPSK yang seiras ISO itu. Sistem Fail dan pengoperasian sangat dititikberatkan, . Inilah nasib orang veteran.

Berat kepala.

Dan, satu2nya kawan saya yang sentiasa ada untuk saya, yang menarik tangan saya setiap kali saya hampir tenggelam, yang buat saya rasa diri saya lebih berharga, sudah tiada. Sedih saya. Innalillah...

Mei bakal menjengah. Trimester kedua. Harap2 mabuk dan pening berlalu pergi. Saya perlu beralih dari fasa blur ini.

Adik tak cedih pong, suka bangkang cakap orang si kecik ni.

Mana butang publish, takde pun. Pening dengan rupa yg baru ini.

2 ulasan:

  1. sedih jugak baco tp sy x tahu nk menenangkn mcmn
    sy ni bab2 ayat meme fail sokmo ;-)

    tp,kijo gapo2 samo jah belako, mano ado easy money ore kato, ado hk patoh belikat nok bbuleh pitih seghiya samah, ado hok sakit otok nk bbuleh ko pitih

    polis susoh cagho polis, cleaner susoh cagho cleaner, cikgu susoh cagho cikgu, konsultan susoh cagho konsultan, menteri susoh cagho menteri

    biarlah ore nk kato gapo deh, demo x tahu

    BalasPadam
  2. timo kasih banyak...
    walaupun ayat katanya fail, (tapi tak), nak jugak menenangkan sayo.
    dok la...serro ati taing tu jah...pahtu gak..suko ati dio lah.....
    nusio ni kan mace2 pemikire.., biarla....

    BalasPadam