Selasa, 10 Januari 2012

Keringkan embun di hujung rumput

Ini kena tulis sebelum tua atau sebelum hilang ingatan. Nauzubillah.
Kena makan ginko biloba banyak ni supaya ingatan makin kuat bukan makin kurang.

'Keringkan Embun di Hujung Rumput' tajuk novel pertama saya baca.
Setebal lebih 300 ms pada umur 9 tahun. HinsHins..bukan bangga. Suka je.
Karya Zahari Affendi..nama pengarang..sabar je la.

Ok kembali kepada buku tersebut, saya masih ingat cover dia gambar sisi muka perempuan ayu pejam mata  sambil ada air mata (kot) setitis menitis.

Novel yang berat, pasal ahli politik dan family yang kucar kacir, wife curang, anak orang kaya yang suka berfoya2.

Ahli politik Tuan Malek, dari cikgu ke ahli politik. Tapi mengamalkan politik kotor. Dan  suka bertukar pasangan. Dia insaf bila dia jatuh, kehilangan kerusi dan meniduri anak tak sah dia. Yang dia tak kenal langsung.

Jadi masa kecik2 lagi saya ingat life orang kaya 'busuk'. Tapi sekarang baru sedar, orang kaya manusia biasa jugak. Ada yang tetap di landasan , ada yang tergelincir dari landasan.

Penulis dia  saya rasa orang yang berada dekat dengan dunia politik.
Hero nama Firdaus yang bekerja sebagai setiausaha Tuan Malek, lebih kepada balaci sebab kerja ofis dan rumah dia kena buat jugak-bayar bil-dulu belum ada internet.
Firdaus berkasih dengan Mazni yang belajar di London, bila pulang mengkhianati kekasihnya, sadis. Kejamnya dia.

Novel berakhir dengan kejatuhan dan keinsafan Tuan Malek, Mazni hilang kaki dan nak kembali kepada Firdaus tetapi Firdaus tak sudi. Bagus. Firdaus akhirnya pulang ke kampung asal, Pahi , Kelantan.

Novel ini banyak mengisahkan keluarga Tuan Malek sebenarnya, bukan kisah cinta Firdaus Mazni. Bestnya cerita ni.

Macam mana boleh terbaca novel oleh LELAKI  yang berasal dari KELANTAN pulak tu. Rasa pelik sungguh.

Oh ye, saya baru tahu hb saya baca blog ni. (- _-). Oh ini kena berjaga2.

6 ulasan:

  1. Saya ingat novel ni. Pun saya curik2 baca masa darjah 1 atau darjah 2, sbb sy ingat cam letihh giler nak baca. Mak tak kasi baca. Saya ingat yg saya tanya mak, apa tu anak luar nikah? Mak sorok novel tu. Hahahaha

    BalasPadam
  2. haha, best kan novel tu...saya baca sorang2 je, heheh...yang pelik tahun istilah2 tu, cuma tak biasa dengan ayat kl, contoh,
    "tina sihat apa?"......tak paham, bila dok kl baru paham...

    BalasPadam
  3. pnh baca..ske wtk safuan...kpla botak mse tdor effa lumur kiwi..best sgt

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe..tu lah..boleh pula kita ingt sampai ke hari ni kan..

      Padam
  4. pernah baca ..siapa ada simpan novel ni, sy nak beli..

    BalasPadam
  5. sy ada baca, novel jiran punya ... sadist. penulis, tuan zahari. cari buku, utk koleksi ..x pernah dapat

    BalasPadam