Jumaat, 24 Januari 2014

kebaikan memanah

RIADAH SUNNAH SEBAGAI TERAPI

Petang tadi, sang faqir didatangi oleh sahabat yang sebelum ini terkena 'mild stroke' dan telah menjalani terapi stroke dengan tiaf, kurang lebih sebulan yang lepas. (Mild stroke tubuh sebelah kiri akibat tekanan darah tinggi dan lemah jantung, berumur 42 tahun)

Keadaan dirinya kelihatan sudah semakin baik dan hadir dengan wajah ceria ke teratak sang faqir.

Seperti biasa, selepas selesai kuliah dengan sahabat-sahabat sang faqir terus pulang ke rumah dan meneruskan riadah petang kami seperti biasa. Berlatih memanah.

Sahabat tadi datang singgah kerana kebetulan melintasi kawasan perumahan sang faqir. Wajah ceria, tubuh semakin sihat dan tiada menunjukkan dirinya sedang mengalami stroke lagi.

Sahabat tersebut dijemput masuk dan ikut serta riadah kami. Wajahnya ceria. Ketika itu berlaku perbualan di antara kami, sementara hero-hero sang faqir sibuk dengan latihan mereka.

Sahabat R : Pertama sekali ustaz, nak maklumkan yang AlhamdulILLAH stroke saya sudah pulih. Keduanya nak ucap terima kasih pada ustaz pasal tolong rawat saya dan paling penting, tips terapi ustaz bagi memang menjadi.

Sang faqir : AlhamduLILLAH, kerja DIA belaka, saya sekadar digerakkan sahaja. Tapi tips terapi yang mana ye menjadi tu ye?

Sahabat R : Tips pemakanan, tips senaman, paling utama tips nie haa (sambil memegang busur panah sang faqir), ustaz ada ajar, tunjuk cara memanah untuk pesakit stroke, ustaz ingat tak?

Sang faqir : AlhamduLILLAH, insyaALLAH ingat. Kan saya dah pesan, memanah adalah terapi terbaik dalam masalah stroke, bukan saja stroke, untuk penyakit-penyakit lain pun insyaALLAH boleh. Setiap perkara yang Sayyiduna RasulILLAHi SallALLAHu Alaihi Wasallam lakukan, tunjukkan dan sarankan adalah yang terbaik untuk umatNya.

Sahabat R : Betul tu ustaz, saya syukur sangat, bukan saja sembuh dari stroke, masalah kesihatan saya yang lain pun dah banyak kurang, terutama darah tinggi dan jantung saya.

Sang faqir : Macam yang saya beritahu dulu, antara fungsi memanah adalah untuk elakkan berlakunya ateroma (pengerasan arteri) & trombosis pada arteri. Kalau dah ada masalah jantung, memanah boleh jadi terapi untuk aktifkan injap pulmonari, trikuspid, bicuspid dan aortic. Itu belum lagi kebaikan memanah untuk otak dengan sistem tubuh.

Sahabat R : Betul ustaz, saya amat setuju, saya dah rasa keajaiban memanah nie. Terima kasih banyak-banyak ustaz. ALLAH saja mampu balas jasa baik ustaz.

Sang faqir : ALLAHu Akbar, saya tak buat apapun, merapu saja banyak. Semuanya kerja DIA belaka. Sihat dari sakit tu tanda kena tingkatkan ibadah, kena rajin solat jemaah di masjid, pemakanan kena jaga, lepas nie kena cuba berenang dan berkuda pula. InsyaALLAH, kesihatan kita tip top dengan asbab menghargai sunnah Sayyiduna RasulILLAHi SallALLAHu Alaihi Wasallam, paling penting hargai dan ikut dengan ilmu.

Sahabat R : InsyaALLAH ustaz, saya akan follow semua tu.

Sang faqir : Follow tu follow juga, tapi kena ingat, follow dengan ilmu. Bangsa yahudi, antara yang konsisten amalkan sunnah Sayyiduna RasulILLAHi SallALLAHu Alaihi Wasallam walaupun mereka bukan Muslim malahan tolak Kerasulan Sayyiduna RasulILLAHi SallALLAHu Alaihi Wasallam. Tapi mereka tetap buat apa yang Nabi kita SallALLAHu Alaihi Wasallam buat. Tahu kenapa?

Sahabat R : Uhhh, ye ke ustaz? Kenapa ya?

Sang faqir : Pasal mereka dah KAJI dan DALAMI akan perkara yang dikatakan sunnah tu. Jadi kita sebagai orang Islam nie, sepatutnya kena lebih lagi study dan faham sunnah Sayyiduna RasulILLAHi SallALLAHu Alaihi Wasallam. Pasal orang bukan Islam tidak akan tanya kita, SUNNAHKAH MEMANAH? tapi mereka akan bertanya KENAPA MEMANAH ITU SUNNAH?

Sahabat R : Betul sangat tu, ramai orang Islam sendiri hari nie pandang sunnah macam kolot kan ustaz? Kenapa ya?

Sang faqir : (sambil tersenyum) Akhir zaman Tuan, akhir zaman.

Perbualan kami beberapa ketika selepas itu tamat, dan sahabat tadi sempat memanah dengan 20 batang anak panah.

Kesimpulan dari perbualan kami ini. Sebagai Muslim yang juga bergelar umat kepada Sayyiduna RasulILLAHi SallALLAHu Alaihi Wasallam, wajarlah kita mempertahankan sunnah Penghulu kita ini, kita memerlukan syafaat Baginda SallALLAHu Alaihi Wasallam bukan sahaja di akhirat malahan juga di dunia.

Selami dan Hayatilah Sunnah Insan Mulia dan Hebat ini, untuk merasai Kemuliaan dan Kehebatan ALLAH Azza Wajalla.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan