Jumaat, 15 Mac 2013

SUSU IBU TIDAK MENCUKUPI…?

Tak dapat dinafikan, banyak soalan dan masalah mommies disini dan diluar sana adalah berkenaan bagaimana nak banyakkan susu ibu. Kita semua terlalu bimbang sekiranya tak berdaya membekalkan susu ibu yang mencukupi untuk si Manja yang tersayang.

Dari longan kering, kurma, lobak putih, pucuk betik, jantung pisang, durian, pulut susu dan banyak lagi petua tradisional hinggalah kepada ‘Prescription drugs’ seperti domperidone (Motilium), etoclopramide (Reglan) dan sulpiride (Eglonyl, Dolmatil, Sulpitil, Sulparex, Equemote) dan juga natural supplement seperti fenugreek, shaklee, herbalife dan sebagainya termasuklah menjaga pemakanan, berurut dan ‘power pumping’ ditengah malam serta bermacam-macam lagi cara dan teknik kita semua para Ibu.. akan, sedang dan telah usahakan. Segala susah payah dan wang ringgit semata-mata demi si Manja.

Walau bagaimanapun.. yakinlah bahawa segalanya tidak akan berhasil tanpa izin NYA juga. Oleh itu Mommies, saya mengingatkan diri saya dan mommies semua… Akhirilah usaha kita dengan doa dan tawakkal. Bergantunglah hati kita kepada NYA sahaja. Sesungguhnya.. DIA lah sahaja yang MAHA MEMBERI. Mohon lah kepada NYA dan katakan lah….

“Ya Allah.. hanya padaMu ku mohon pertolongan.. lipat gandakanlah curahan susuku.. setiap titis susu yang mengalir adalah rezeki yang sangat bernilai untuk anakku dariMu Ya Allah.. HambaMu ini sujud padaMu Ya Allah.. Engkaulah Yang Maha Pemurah dan Maha mengasihani HambaMu.. Amin..Ya Rabb Al Amin”

Selain itu doa dipetik dari surah (Al-Baqarah: Ayat 60) ini mungkin juga boleh turut diamalkan.

وَإِذِ اسْتَسْقَى مُوسَى لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِب بِّعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَّشْرَبَهُمْ كُلُواْ وَاشْرَبُواْ مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَلاَ تَعْثَوْاْ فِى الاٌّرْضِ مُفْسِدِينَ

Maksudnya:
Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya, lalu Kami berfirman: "Pukullah batu itu dengan tongkatmu". Lalu memancarlah daripadanya dua belas mata air. Sungguh tiap-tiap suku telah mengetahui tempat minumnya (masing-masing). Makan dan minumlah rezki (yang diberikan) Allah, dan janganlah kamu berkeliaran di muka bumi dengan berbuat kerosakan.

Wallahualam.


Sumber Kelab Penyusuan Si Manja FB

1 ulasan: