Ahad, 10 Mac 2013

Barang perlu ada jika ibu ingin menyusukan anak sepenuhnya / fully breastfeeding

Baby tertido masa menyusu..*image googled*
Ni lah tempat tido sementara bagi baby, yang sebenarnya.
Sayu hati teringat kat baby Myanmar dlm NICU tempoh hari.Sedih juga ingat baby2 yg tiada mak.
1. Pam
Disyorkan
a) Pam Avent Manual
    Harga RM170-200 .Sangat bagus, sedutan lembut dan tidak menyakitkan ...(Ni testimoni    orang lain, saya tak tau   pam yg lain sakit macamana, sbb saya pengguna Avent Manual saja).
Tapi kalau anda jenis takde susu,  terpaksalah tangani stress masa pam ye, sebab tangan lenguh, susu tak keluar2..kalau stress susu takkan keluar. Kena rajin pam. Pam secara berkala 2/ 3  jam sekali , untuk masa sehari  dah memadai bagi saya, esoknya production susu terus meningkat. Kalau susu banyak, tak lenguh langsung rasa tangan. 3 minit dah penuh botol.

b) Pam Medela Swing
    Harga RM600-700.  Single pump. Masa memandu pun boleh pam. Dah dicuba oleh kawan saya buat cenggitu. Tak payah lenguh2 tangan, tak stress..jadi production susu sangatlah banyak. 12 oz pun ada, kawan saya la citer..

c) Pam Medela Freestyle
    Harga RM1600-2000. Double pump. Semua benda boleh dilakukan ketika mengepam.  Sangat la mudah tetapi juga sangatla mahal...

Spectra 3 sangat bagus dan murah, electric. Hisapan seumpama bayi..(yg saya  duk baca), tapi berat dan besar tidak sesuai diangkut merata.
Ha...sambil pam sambil teman hb minum petang....
2. Chill bag & Reusable ice pack
   Ada 2 benda ni tak payah nak tumpang2 peti sejuk makmal/ofis ...nanti bergaduh pula dengan rakan sekerja atau bos...(pengalaman rakan saya)

Pilih di http://anakibushop.blogspot.com/
Pilih nak yang mana. Sebenarnya dalam beg tu jugak kita nak sumbat pam dan 3 reusable ice pack.3 icepack perlu untuk suhu lebih sejuk dan susu tahan lebih lama .  Jadi untuk anggaran, cooler bag yang atas ni cuma muat 1/2 storage bottle saja. Saya kerja 1230-700, jadi saya pilih yang pink ni saja.
RM29.90



RM49.90




3. Sterilizer (&warmer)
   Perlu ke kedua2nya ni?
RM150.00 utk kedua2 ketul ni

Bagi saya, sterilizer perlu untuk menjamin kebersihan storage bottle dan pam.  Tak bolehke rebus je?
Sebabnya...
a)Boiling something doesn’t guarantee that bacterial spores will be destroyed or viruses will be rendered inactive.

If parents merely boil a baby’s milk bottle, nipple and pacifier and don’t properly remove potentially infected matter from them, they are risking their baby’s health. This is because if traces of matter such as pieces of infected stools are left on, for example, a bottle nipple, they will come into contact with the baby the next time the nipple is put in the baby’s mouth. This will lead to the baby becoming infected and falling ill. Depending on what type of infected matter comes into contact with the mouth, there are many different kinds of illnesses the baby may catch. They include the common cold, flu, pneumonia, chickenpox, tapeworms and pinworms.

b) Boiling these items in water does destroy a limited amount of bacteria, you’d have to keep the items in the water for a long time in order for this to happen

c) The definition of sterilization is the destruction of all microbes, including bacterial spores. In other words, sterilizing something frees it of all forms of life. 

d) Babies with underdeveloped immune systems are particularly at risk from instruments that haven’t been sterilized properly

e)Boiling water is not a sterilant and therefore shouldn’t be treated as one.

Warmer pula bagi saya tak perlu , ambil masa betul nak naikkan suhunya ke 40 C. Dan bila dah sampai 40C, kena tunggu bagi sejuk pula supaya sesuai utk baby minum (ke saya saja yg tak reti guna tak taulah..Saya cuma minta babysitter letak dlm air panas 3 minit saja untuk 3 oz susu, dah sesuai untuk baby minum.

4. Storage bottle
5 oz untuk satu botol. Sesuai untuk ibu yang susunya biasa2 saja sebab bila guna botol, ruang terhad. Jika ibu mengeluarkan susu yang banyak setiap kali (berbelas oz), lebih sesuai gunakan plastik khas untuk ebm kerana dapat menjimatkan ruang. Bekas dadih tak disyorkan. Tapi ia sangat menjimatkan ruang sebab boleh disusun-susun. Ada orang kata boleh guna 1 kali sahaja, ada yang kata 3 kali sahaja. Saya pun kadang2 kalau ada masa google juga kenapa bekas dadih ni boleh guna sebanyak tu saja. Tapi ada doktor yang kata boleh guna sampai hancur.  No 5 di bawah bekas dadih menunjukkan ia selamat digunakan sebagai bekas makanan. Tak pasti ler..untuk selamat, guna saja storage bottle ini..
RM 50 10 bijik.




5. Nursing cover.
Saya tak beli pun sebab sekarang baby's room merata kalau gi sopping complex. Ada ibu yang bershopping sambil bf. Saya hanya mampu tersengih. Kalu saya wat gitu mesti kena luku ngan hb saya.



6. Breast pad 
Kalau anda adalah ibu yang banyak susu, perlu le pakai ni..nanti basah pula baju, malu kokrang.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan