Rabu, 11 Julai 2012

Sebaik2 pekerjaan adalah surirumah

Semalam saya cuti, sebab saya penat jaga Akif yang demam. Bila malam panas badan dia melampau, dan dia merengek tak berhenti hingga hampir subuh.
Aktiviti tertido dan terbangun pada malam hari buat badan saya rasa tak larat, jadi saya ambil cuti Isnin.

Selalunya bila saya cuti untuk anak sakit, biasanya diiringi dengan saya juga tidak sihat. Tetapi semalam saya sihat, cuma penat sahaja.

Jadi, bila badan sihat, saya dapat melakukan pelbagai kerja harian macam surirumah biasa.
Masa ni terasa shahdu pula bila buat kerja surirumah . Syahdu sebab teringat dekat suami yang pergi kerja jauh. Feeling macam suami keletihan mencari rezeki. Lain ye rasanya bila jadi suriruamah sepenuh masa. Rasa sayu saja, sebab rasa letihnya suami cari rezeki. Padahal suami saya takdela letih mana pun kerja dia sekarang, ye dak ?

Ni le sebab nya surirumah sayang sangat kat hb dorang agaknya ye... sebab musababnya ialah dapat rasa betul2  yang dia hanya bergantung dengan hubby dia saja . Dan dia rasa kesian amat sangat dengan suami dia yang dirasakan kerja tersungkur dan tersembam untuk cari rezki bagi makan bini dan anak2.
Biarpun laki dia kerja duk opis dalam ekon pun dia tetap rasa terharu dengan pengorbanan tulus laki dia tu. Sobsss......

Walhal, kalau dalam keadaan biasa., badan letih , tak sihat, kena tinggal pula dengan suami, dan kena pula layan karenah anak2, kadang2  rasa juga letihnya. Mengeluh. Awatla aku asyik dok sorang. guram!guram!.

Kalau badan sihat, gi kerja, balik kerja pun kena pula mengadap keperluan anak dulu, buat kerja sekolah dia yang banyak. Hal sendiri diketepikan. Kerja sekolah saya pun banyak juga, perut saya pun lapar juga, tetapi selalunya keperluan sendiri terpaksa buat2 tak ingat. Perut berkeroncong pun berlalu macam tu saja sebab duk penuhi keperluan anak2.

Contoh takleh blah :

Contoh : oi la anak.., korang ni kalau nak buang air besar pakat2 ke?. (Sekali gus dua2 orang, dan mesti tepat pada masanya, ,masa saya baru letak handbag sebaik balik dari kerja)
Jawab Hafiy : Adik tak uke berrak  umah umi  (pengasuh) , tak uke berrak kat kolah. Adik uke berrak umah abang (rumah kami). --slang ' r ' dia lain macam.
Ibu : hoh!(semerbak yang amat, tambah perut kosong, pergh..)

Kebanyakan masa, dok pikir, kurang le lotih den kalau dia ada.

Karangan lintang pukang ni ada kena mengena dengan kata2 UAI -Sebaik2 pekerjaan adalah suriumah.
Pastu rugi la pulak perempuan belajar tinggi2. *Mengeluh*

Tiada ulasan:

Catat Ulasan