Isnin, 11 Jun 2012

Semua ibu2 kena tahu pasal sawan

Sehari sebelum cuti sekolah Hafiy kena sawan, di pagi hari.
Badan tak panas langsung.
Malangnya saya tak tahu sawan itu macam mana.
Saya tak syak apa2 sebab badan dia tak panas, cuma dia susah bernafas dan nak muntah tapi tak keluar muntahnya.
Mata pandang tepi kanan dua2 belah dalam jangka masa yang lama, saya masih tak tahu itu sawan sebab dia masih boleh duduk. Kesian, saya cuba tengok sebelah kanan saja dalam jangka masa yang lama, lenguh bijik mata.
Dan kali kedua dia berbaring berpeluh, saya masih tak tahu dia sedang diserang sawan sebab saya baring kerana lenguh gosok belakang dia yang tak muntah2.
Bila tengok badan dia menggeletar pelik baru saya bangun dan nampak mata dia pandang ke atas dan tangan bergerak2 sebelah saja.
Baru saya kalut menggeletar.
Kesian dia ada ibu yang kurang pengetahuan macam saya.
Saya baringkan dia mengiring tanpa sengaja, saya kalut ambil apa yang patut, tengok2 dia tertidur.
Nasib baik baring mengiring itu adalah tindakan yang betul.
Bila dia sedar dia mengadu sakit kepala.
Bawa ke klinik nasib baik dia boleh respon.
Di nasihatkan ke wad dengan segera, tapi camana, anak2 lain?
10 jam dia tebaring saja. Bangun sekejap untuk cakap "pale atik dah tak akit," dan kemudian terbaring semula.
Esoknya baru bawa ke Hospital Selayang dan ditahan.
Bestnya dapat melayan dia seorang saja, dan saya ada ruang masa berehat panjang di wad kanak2, sehari saja pun.
Tapi tak tahan dengar dia duk ajak balik dan menangis.

Bila dekat wad baru nampak betapa bernasib baiknya saya.
Baby katil sebelah umur 1 tahun setengah, 18 kali masuk wad.
Kadang2 sawan seminggu sampai masuk ICU.
Setiap kali sembuh dia tak ingat apa2, waima  cara untuk minum susu.
Power mata 400
Tapi aktif, tak duk diam, dan tak pernah dengar dia menangis.
Saya berdoa agar lepas ni dia tak diserang sawan lagi.

Yang menarik, kanak2 kena sawan ini majoriti ada tanda hitam.
Doktor pakar siap tanya ada berapa tanda, tak tau apa petunjuk, tapi Hafiy ada 4.
Janganlah dia diserang sawan lagi lepas ini.Menakutkan.



Duk bengkok tangan macam ni selama 10 jam, tak lenguh ke,
dia kata sakit nak betulkan




Ada ka orang sakit duk rilek macam ni, eksen sungguh


Tiada ulasan:

Catat Ulasan