Isnin, 26 Mac 2012

ke 4

Ya Allah....

Sejujurnya saya belum bersedia nak alami morning sickness lagi.
Hidung saya memang suka nak bau bayi lagi
tapi komitmen terhadap si kecil itu buat saya fikir saya tak mampu

Saya masih boleh rasa ketakutan menunggu detik2 itu.
Layanan sekeliling yang buat saya rasa diri saya tak guna langsung,
kata2 kesat, hingga di saat melahirkan,
buat saya rasa saya lah orang yang paling berdosa di kalangan rakan2 saya,
kenapa ada antara mereka yang tidak merasa sakit langsung?
kenapa layanan yang mereka terima di saat melahirkan sangat memudahkan?
Buat saya trauma nak bersalin dan melalui saat itu sekali lagi.
Walau dah bertahun berlalu tetap segar diingatan.

Tapi saya tetap degil,
tiada pil, tiada suntikan,
entah kenapa,
alasan takut gemuk dan tak suka cik P datang tidak menentu boleh diterima ke,
Mungkin sudah tersurat anak saya  lebih 3.

Hati saya serasa mahu menangis,
rasa malas nak ulangi rutin hidup,
terasa mahu ambil maid,
700 satu kerja pulak,
sapa mahu bela,
dah la gaji cukup2 makan saja,
jadi runner rumahtangga dan sekaligus kena kerja,
tapi hutang yang takde tujuan itu terpaksa diselesaikan.

Tanpa suami di sisi buat saya tak keruan.
Dia kata kepala saya sudah tidak betul bila mengandung kali ini.
Hahaha..nasib baik kawan2 dia kata ni pembawakan orang mengandung anak perempuan, peel asik nak protest sahaja. Mudah-mudahan kali ini perempuan.

Nampaknya selepas ini saya tidak boleh menyentuh baju bayi lagi jika belum bersedia.
Ni juga mungkin terjadi sebab saya mengemas dan membuang baju bayi dan maternity dress.
Yer, betul, dah 2 kali jadi macam ni. Mengemas dan mengandung. Senangnya.

Bersyukur ? iye, jika mengenangkan kawan2 yang masih belum dikurniakan rezeki.. Mungkin ada yang cakap saya terlalu mengeluh dan tidak bersyukur. Hem..jangan lah cakap yang bukan2, kita  tidak tahu apa yang orang lain tanggung.

9 ulasan:

  1. insyallah setiap zuriat tu ade rezki dan bahagian masing...:)

    BalasPadam
  2. Tahniah...kenapa ada org maki2 pula bila pegnant??

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan maki, kata kesat, salah taip. entahlah maya, tak tercapai dek akal , rupanya sesetengah orang memang tak dianugerahkan perasaan halus/ kasihan.

      Padam
  3. Tahniah Kak Ah... saya doakan semoga dipermudahkan semuanya buat akak dan baby. InsyaAllah. Akak take care ye :)

    BalasPadam
  4. Salam,

    sayo ni takdok pengalame so xtahu la nk komen yg menyejukkan hati sgt tu guano.. tp nk lah jgk bizibodi bg komen kae hehe..

    klu dh rezeki kito kae, nok jadi hok kito, meme buleh ko kito lah.. ado saeng sayo pakai iud pong buleh pregnant jgk lg.. tp kalu buke rezeki kito, meme tok dapat ko kito la, mace sayo ni, nok anok tp macemano nk anok klu ayoh dio pong takdot lagi, umur pong banyok doh, mungkin tokkae dpt dalam hayat ni.. tp rezeki Allah tulih byk tu kito terimo lah banyok tu

    lgpong, setiap aturan Allah tu meme buke suko2 Allah buat, ado sebab ado hikmah.. Mungkin Allah raso cikgu layak mendidik ummat islam di akhir zaman ni sebab tu dia amanahkan tanggungjawab tu ko cikgu.. bersenyumlah bila Allah memilihmu (ayat tibo2 jiwang d pagi buto ni huhu)

    pasa ore hok mulut jahat tu, biarlah ko dio, dio wat kokre, ado la balasan utk dio tu, tidok haghi ni, esok, tidok esok di akhirat sana..

    Tahniah and take care!

    BalasPadam
    Balasan
    1. "Mungkin Allah raso cikgu layak mendidik ummat islam di akhir zaman ni sebab tu dia amanahkan tanggungjawab tu ko cikgu.. bersenyumlah bila Allah memilihmu"

      ayat awak tu memang menenangkan jiwa saya.:))
      sebenarnya dah dapat terima kenyataan, cuma takut nak beranak dan belum boleh senyum sbb mabuk. org kata baik bw perut 10 kilo dari menanggung mabuk.thanks...
      saya juga doa jodoh awak diercepatkan.

      Padam