Ahad, 27 September 2009

Cinta...pentingkah..?

Aku teringat perbualanku dengan seorang pakcik semasa menghantar adikku yang patah tangan mengurut di Kg Padang Siam Tanah Merah Kelantan. Pakcik tu dah agak tua..gigi semua dah tanggal..memang dah takde gigi langsung.

Selepas berbual beberapa ketika..Dia bertanya, "Mek..(panggilan untuk orang muda Kelantan)..kenapa isteri pakcik tak sayangkan pakcik ye...Pakcik dah bagi semua dekat dia..nak duit bagi duit..bahkan semua duit gaji pakcik bagi dekat dia..yang herannya..kenapa orang lelaki yang jahat.isteri cukup sayang padanya...contohnya jiran pakcik..suaminya hisap dadah..tak kerja..isterinya kerja dan bagi duit untuk suaminya. Heran betul orang perempuan ni ye..". Wajahnya begitu sedih..walau pun dia tersenyum tetapi nampak kesedihan di dalam matanya.

Aku menjawab, "Mungkin pakcik tak menjaga hatinya, tak ambil endah pasal saudara maranya kot...."

Dia membalas., "Mungkin la..memang pakcik macam tu.."

Kami menyambung perbualan kami..tapi ada ketika terganggu oleh makcik yang duduk semeja dan ghairah bercerita tentang dirinya. Perbualan tentang masalah cinta pakcik tu tamat begitu saja.

Apa yang akui ingin ketengahkan...begitu pentingkah cinta hingga pakcik yang ku agak umur 60an kelihatan begitu sedih bila bertanyakan soalan itu. Ada orang berpendapat cinta antara suam isteri tidak penting. Ada orang yang terus terang mengaku tidak cintakan isterinya 100% dan mengatakan bahawa semua orang yang berkahwin sekarang memang tidak cintakan isterinya secara total.

Mungkin ada yang menganggap pakcik tu "gatal", tapi percayalah perbualan hari tersebut memang takde unsur-unsur gatal sikit pun.

Apa yang aku dapat simpulkan, cinta memang penting dalam perkahwinan, dan sekaligus menyanggah pendapat orang-orang tertentu yang menganggap cinta tidak penting langsung dalam sesebuah perkahwinan. Macamana agaknya hidup tanpa cinta, dan menghabiskan sisa-sisa hidup tanpa cinta. Mampukah pasangannya hidup tanpa cinta?
Kerana..tanpa cinta.. bibir tak mampu ukirkan senyuman, hati tiada rasa kasihan, tiada perasaaan rindu, tiada gurau senda, pentingkan diri sendiri dan macam-macam lagi. Rumahtangga mungkin sunyi..Sedangkan dengan kawan kita mampu merasai semua di atas..tetapi jika tanpa cinta semua perkara di atas tidak boleh di buat-buat.

Arghh..entah apa aku merapu ni entah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan